- Leeftijd: 34
- Haar studies: Je zou kunnen zeggen dat mode in het bloed stroomt van Cleome. Haar moeder heeft aan de modeacademie gestudeerd en leerde Cleome haar eerste dekbedovertrek te naaien toen ze nog maar twaalf jaar was. Later studeerde Clements mode aan ArtEZ Hogeschool voor Kunsten in Arnhem.
- Haar carrière: Cleome werkte voor de grote mode distributeur Fashion Club 70. Samen met Astrid Van Damme wou ze het huismerk SVNTY heel graag overnemen. Maar in 2020 bij het begin van de coronacrisis, leek het hen net te riskant om het wholesale merk over te nemen. Daarom kozen ze ervoor om zelf te starten van nul. Daarvoor had Cleome ook al in de modeindustrie gewerkt. Daar zag ze vaak dat er zoveel mooie stoffen in de ateliers bleven liggen en uiteindelijk onder het stof terecht kwamen. Astrid en Cleome gingen in gesprek met verschillende ateliers met de vraag of zij de overgebleven restmaterialen zouden mogen overnemen en zo ontstond King Comf. Vandaag is Cleome zaakvoerder van het Belgische modelabel samen met haar partner René Beerda die instaat voor de sales.
- Haar sterkte: Cleome zet alles op alles om samen met King Comf dagelijks te gaan voor haute comfort dat ook nog eens ethisch verantwoord is. Ze geeft een tweede leven aan materialen die anders op de afvalberg zouden terecht komen. Dat doet ze door zelf tussen de stoffen te snuisteren om materiaal te vinden dat ze kunnen recupereren voor de kleding en schoenen van King Comf.
- Haar motto: “Mensen overtuigen om af te stappen van het fast fashion concept. Er is nog een lange weg te gaan, maar ik geloof er in dat die wel haalbaar is.”
Lees ook: Zijn jij en je geliefde een muzikale match?
Why a powerwoman?
Met King Comf werkt Cleome met wat er aanwezig is: “We creëren niet op basis van trends, wel maken we unieke items van buitengewone vondsten uit ateliers, weverijen en lederstocks”, vertelt Cleome. “Dat is niet alleen duurzamer, het zorgt ook voor een tijdloos stuk waarvan er maar enkele beschikbaar zijn. De kans dat je bijvoorbeeld iemand tegenkomt op straat met eenzelfde King Comf kimono is héél klein. Unieker en tijdlozer kan je outfit niet worden.” Met het label kiest Cleome voor duurzaamheid, comfort, vandaar de naam, en toegankelijkheid. De stuks van King Comf zijn voor iedereen: “We wouden kleren aanbieden die verantwoord en comfortabel zijn voor jong en oud. Maar ook kleren die er daarnaast ook leuk uitzien. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan mijn mama: een inspiratie die misschien wel een jaartje ouder is, maar nog steeds modieus voor de dag wilt komen”, vertelt Cleome.
Lees ook: Weekend Max Mara brengt voorjaarscollectie uit met Lily Aldridge