Gek genoeg kunnen we niet zeker zijn van Lagerfelds leeftijd. Hij deed er zelf erg mysterieus over en zaaide meermaals zelf verwarring rond zijn geboortejaar. Wél mogen we er vanuit gaan dat hij ergens in de 80 was.
Meer zekerheid hebben we over zijn afkomst. Lagerfeld werd geboren in Duitsland, maar in de jaren ’50 trok hij naar Parijs, dé modehoofdstad, waar hij al snel werd opgemerkt door beroemd couturier Pierre Balmain. Balmain gaf Karls carrière als internationaal bekend modeontwerper meteen een flinke boost.
Lagerfeld stond vooral bekend als creatief directeur van modehuis Chanel. Deze functie vervulde hij sinds 1983, tot nu. Diezelfde functie bekleedde hij ook bij het Italiaanse modehuis Fendi en daarnaast had hij uiteraard ook nog zijn eigen modemerk, genaamd naar zichzelf. Dat Lagerfeld een brilliant ontwerper was bewijzen de in totaal vijftien collecties die hij jaarlijks voor zijn merken uitbracht.
Een man van vele muzes
Lagerfeld hield van mooie verschijningen aan zijn zijde. Voor zijn projecten castte Lagerfeld steeds een bepaald model als gezicht van de campagne. In 1980 zorgde hij in die zin voor een primeur in de modewereld door Inès de La Fressange het merk Chanel te laten bezielen. Zij was het eerste model dat een exclusief contract aangeboden kreeg door een haute-couture modehuis.
Na Inès de La Fressange zouden nog vele mode-iconen volgen, waaronder Claudia Schiffer, Kate Moss en Kendall Jenner. Ook vrouwen die in Hollywood de kroon spanden, konden Lagerfeld bekoren. Diane Kruger, Julianne Moore, Kristen Stewart, … allen zijn ze verschenen aan zijn zijde. Hoewel de vrouwen op eerste zicht niet veel gemeen hebben, noemde Lagerfeld ze essentieel voor zijn creatieve proces. Ze waren zijn inspiratiebron en zouden hem geholpen hebben bij het vormgeven en het uitdrukken van zijn projecten. Zijn allerlaatste vlam? Waarschijnlijk toch wel Lilly-Rose Depp, het genetisch goud van zangeres Vanessa Paradis en Johnny Depp.
Memorabele en controversiële uitspraken
Befaamd waren de uitspraken van Karl Lagerfeld, de ene al wat controversiëler dan de andere. Hij hield zich niet in om zijn mening te uiten en liet in interviews vaak memorabele quotes vallen. Verrassend was onder andere zijn uitspraak over Coco Chanel:
“Coco zou haten wat ik doe. Het label heeft een imago en het is aan mij om het te updaten. Ik doe wat zij nooit deed.”
Lagerfeld kon zichzelf moeiteloos relativeren: “Ik ben als een karikatuur van mezelf, en dat vind ik leuk. Het is een masker, en voor mij is het het hele jaar door Venetiaans Carnaval”. Hij vocht nukkig tegen overtollige kilo’s en slaagde er op een gegeven moment in ruim 90 kilogram af te vallen. Volgens hem de reden hiervoor? “Om pakken van Hedi Slimane te kunnen dragen”. Praten over het gewicht van modellen schuwde hij evenmin. Zo kwam hij onder vuur te staan wanneer hij zei dat “niemand curvy modellen op de runway wil zien”.
Een modewereld zonder Lagerfeld?
Met de dood van Karl Lagerfeld is de modewereld een iconisch figuur kwijt, zoveel is zeker. Chanel zal het voor het eerst sinds 1983 zonder hem moeten redden. Ook Fendi zal een nieuwe creatieve directeur moeten vinden, maar of deze even excentriek en brilliant zal zijn, is maar de vraag. Hoe het nu ook verder moet met zijn eigen merk zal de toekomst uitwijzen. Lagerfeld laat een door hem omgetoverde modewereld achter, en wij kunnen alleen maar hopen dat zijn nalatenschap goed bewaard blijft.
Meer lezen? Auf Wiedersehen, Karl Lagerfeld, Dit zijn de top modetrends voor de lente/zomer van 2019, De mooiste streetstyle looks van Copenhagen Fashion Week