Niet alleen Vivienne Westwood bevindt zich in de Hall of Fame van de punkmode. Kijk naar deze jonge vrouw met haar zachte en felle ogen, het verontrustende lef dat op haar gezicht te lezen valt, haar perfecte look in een tijd waarin evengoed iedereen in de New Yorkse undergroundscene alles met de gratie van een koorddanser durft te doen. Aan het eind van de jaren 70 zijn ze legio om, zonder dat ze daar zelf besef van hadden, mythen in het leven te roepen. Van Patti Smith tot Robert Mapplethorpe, van Jean-Michel Basquiat tot Debbie Harry, van ‘peetvader’ Andy Warhol tot de piepjonge Madonna, die op dat moment nog klassieke danslessen volgt terwijl ze van roem droomt….
Lees ook: De beste zonnecrèmes om je gezicht te beschermen.
Zonder het over de furore van disco te hebben en de hiphop die op dat moment in de Bronx het leven ziet. In deze excentriciteit en bruisende wereld komt Anya Phillips rechtstreeks uit Taiwan terecht, waar haar moeder met een Amerikaanse militair trouwde. Anya voelt onmiddellijk aan waar de actie zit. Ze heeft een uitgesproken intuïtie voor het heden. Het plan trekken zit haar in het bloed.
Dit bericht bekijken op Instagram
Anya Phillips
Ze wordt op de Parsons School of Design, dé koningin van de mode, aangenomen, en gooit er na drie dagen de deuren achter zich dicht. Te veel discipline. Het liefst houdt ze zich met 1001 dingen tegelijkertijd bezig: ze is kleding- en juwelenontwerpster, zangeres, fotografe, artistiek directeur van een avant-garde nachtclub die zij in Tribeca mee oprichtte, nadat ze zelf zo vaak nachtenlang in de CBGB* had rondgehangen.
Ze is al beste vriendinnen met Sylvia Reed, de toekomstige vrouw van Lou, en ook bevriend met Debbie Harry (Blondie), die ze in een sexy roze jurk kleedde voor een van de mooiste popcovers ooit (Plastic letters, 1978). Debbie zei later over haar: “We hadden hetzelfde gevoel voor humor.”
Maar na een tijdje gaat het minder goed met Anya. Een tweede sleutelrol in een even verschrikkelijke als schitterende tijd waarin ze flirt met drugs, naast de moeilijkheid om een plaats te vinden in deze oververhitte wereld.
Lees ook: De mooiste mode-items om in de lentesfeer te komen.
Uiteindelijk verdwijnt de vallende ster in juni 1981 aan een razende snelheid. Kanker, op 26-jarige leeftijd. Wat er van haar over blijft zijn een paar pikante foto’s en een paar vermeldingen in boeken gewijd aan de punkscene, waaronder het beroemde Please kill me*.
(*) Please kill me, The uncensored oral history of punk, told by its actors, by Legs McNeil and Gillian McCain, Groove Press, 2006
*CBGB, the undisputed birthplace of punk in NY CBGB | The Unique History