Alber Elbaz stond veertien jaar lang aan het roer van Lanvin. Hij wist van het Franse modehuis een gerennomeerd en prestigieus label te maken, met onder meer zijn bekende gedrapeerde en ultra-vrouwelijke ontwerpen. Bijna zes jaar na zijn aftreden als creatief directeur, maakt hij een comeback in de modewereld met zijn eigen merk AZ Factory. Hij doet dat onder het vlaggenschip van Richemont, de luxegroep waartoe ook Chloé en Cartier behoren.
Lancering AZ Factory
De eerste prêt-a-portercollectie stelde hij gisteren voor tijdens de haute-coutureweek. Volgens de Israëlische designer ligt de focus van AZ Factory op vakmanschap, innovatie en technologische ontwikkelingen. Het moet “oplossingen bieden voor de hedendaagse vrouw”. Geheel mee met de huidige tijdsgeest, zullen zijn ontwerpen enkel digitaal te koop zijn via de website van AZ Factory en via partners Farfetch en Net-A-Porter.
De collectie bestaat uit gebreide tops, leggings, bodycon jurken, sneakers en juwelen. De ontwerpen zijn stukken draagbaarder en minder frivool dan we gewend zijn van Lanvin, maar toch ontbreekt een typische Elbaz-touch niet. Vooral in de accessoires zien we zijn speelse en humoristische stijl terug.
Diversiteit
Nog belangrijk is dat hij diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel draagt. Of zoals modejournaliste Suzy Menkes het beschrijft op Instagram: “Voor alle leeftijden en maten. Alber Elbaz vervulde zijn belofte om een radicale nieuwe aanpak te hanteren voor zijn merk. Een reset van mode hoe we die hiervoor kenden.”
Vond je dit interessant? Lees dan ook: De Chanel SS21 haute-couturecollectie doet dromen van grote trouwfeesten. De mooiste sportkleding waardoor je zin krijgt om te bewegen. Alles wat je moet weten over de Mini UGG microrend.