Donker, dramatisch en bijna filmisch: dat was de setting voor Dior’s Fall 2025-show. In de tuinen van de eeuwenoude Toji-tempel in Kyoto, verlicht door spotlights tussen de bomen en ingeleid door een vioolspeelster, presenteerde Maria Grazia Chiuri een collectie die de diepe band tussen Dior en Japan nieuw leven inblaast. 

Die band gaat terug tot Christian Dior zelf, die al van jongs af aan gefascineerd was door het land van de rijzende zon. In zijn villa in Granville hingen reproducties van Japanse prenten van Utamaro en Hokusai. Het verfijnde lijnenspel, de bloemen, vogels en pagodes lieten een blijvende indruk op hem na. Een eerste uiting daarvan was de ‘Tokio’-jurk die hij ontwierp voor de herfst-winterlijn van 1952. Een jaar later presenteerde hij het ensemble ‘Jardin Japonais’ versierd met een print van een vogel op een bloesemtak. Daarna volgde ‘Outamaro’, een outfit gemaakt uit Japans brokaat van het gerenommeerde Kyoto-atelier Tatsumura Textile.

Van kimono tot kasa-hoed: couture ontmoet ambacht

Maria Grazia Chiuri’s herfstcollectie borduurt daar letterlijk en figuurlijk op verder. Jassen met kimono-invloeden, prints met bloesemtakken en breiwerk dat doet denken aan origami. Elk stuk getuigt van aandacht voor vorm, textuur en beweging. Het kleurenpalet is zacht maar krachtig: veel zwart, hier en daar onderbroken door goud, zilver of zachte pastels. De sfeer is sereen, maar daarom niet saai.

Opvallend in de collectie: een herwerking van de iconische ‘Jardin Japonais’-print uit 1953. Chiuri liet deze opnieuw interpreteren door meester-verver Tabata Kihachi. Deze gebruikte de traditionele Kyo-Yuzen-techniek om een eigentijdse versie van het motief te creëren. Kihachi is bovendien niet de enige Japanse ambachtsman die Chiuri kon strikken voor de collectie. Ook de Fukuda-familie – al drie generaties lang gespecialiseerd in verf- en borduurtechnieken – leverde indrukwekkend werk. Tot slot herwerkte hoedenmaakster Sawa Vaughters de klassieke kasa-hoed, gedragen op Japanse dansfeesten, tot een moderne accessoire met zwarte vlechtband.

Lees ook  Een kijkje achter de schermen in het atelier van juwelenmerk Akillis

Mode als reflectie van een digitale wereld

Toch is deze collectie meer dan een ode aan het verleden. Zo bevraagt Chiuri  identiteit, de manier waarop kledij het lichaam vormgeeft – en andersom. Ze verkent het spanningsveld tussen algoritmes en intuïtie, tussen controle en spontaniteit. “We leven in een tijdperk van extreme informatie”, staat te lezen in de shownotes. “Maar het is net het onverwachte dat de mens laat floreren.”

En precies dat onverwachte zien we terug op de catwalk. De combinatie van couture met traditionele Japanse technieken, in silhouetten die tegelijk sculpturaal én draagbaar zijn.

Bekijk de Fall 25-show van Dior in Kyoto hier: