Voor Maria Grazia Chiuri bestaat een modecollectie niet alleen uit het bedenken van een reeks kledingstukken die mooi staan op de vrouwen die ze kopen. Het staat voor haar ook gelijk aan een reflectie op maatschappelijke veranderingen of aan een reactie op de actualiteit, zoals ook Christian Dior het nut van mode beschreef in zijn autobiografie.
Ze koos er daarom voor om het erfgoed van Dior – paradoxaal genoeg – te eren, net door alles te herbekijken. Het befaamde Dior Bar-jasje (een klassieke blazer die symbool staat voor de ‘New Look’-revolutie en al sinds 1947 in de collectie zit, nvdr.) werd bijvoorbeeld niet opnieuw vormgegeven voor dit seizoen, en in plaats daarvan werden loszittende kimono’s en hippe anoraks voorgesteld.
Relaxte Dior-look
Ook het witte herenshirt voor dames, een andere klassieker van het huis, werd opnieuw uitgedacht. We zagen het onder andere voorbijkomen in de vorm van een losse tuniek of jurk, gecombineerd met wijde broeken en platte sandalen. Heel wat relaxter dan we van Dior gewoon zijn. Wat nog eens de invloed van de pandemie op de manier waarop we ons kleden duidelijk maakt.
Verder voerden ook mooie knitwear, de tie-dyprint, hoofdsjaaltjes en fijne dubbelgeslagen riempjes de boventoon. Het eerbetoon aan de creatieve stem van vrouwen kan haast niet duidelijker gereflecteerd worden in de collectie.
Dior x Lucia Marcucci
Zoals eerder gezegd was de voornaamste inspiratiebron van dienst Lucia Marcucci. De Italiaanse kunstenares staat bekend om haar ietwat gewelddadige en felgekleurde collages waarop provocerende slogans en symbolen gebruikt worden als vorm van politieke commentaar. Maria Grazia Chiuri vond vooral haar modus operandi waarbij ze verschillende boeiende aspecten met elkaar mixt tot één collage interessant.
“In de mode brengen we onze herinneringen en ervaringen samen met verschillende erfgoeden – in mijn geval Dior – en mengen we die met elkaar om iets te creëren dat een antwoord of nieuwe visie geeft en ons helpt na te denken over onze toekomst”, legde ze net voor de show uit aan Vogue UK.
Lucia Marcucci creëerde de lichtshow die als gigantische glas-in-loodramen werd geprojecteerd op de muren van een pop-upgebouw op de locatie van dienst: Le Jardin Des Tuileries in Parijs. Een koor van zangers trad tijdens de show op om de kerkelijke sfeer helemaal af te maken. Al gaf hun gegil en geschreeuw ook een ietwat bevreemdende draai aan het geheel. Precies wat Chiuri in haar hoofd had toen ze het concept bedacht in lockdown.
Bekijk hieronder meer van onze favoriete looks van de show:
Lees meer Marie Claire op: Ook JW Anderson kiest voor modeshow in miniatuurformaat. Moschino toont nieuwe collectie op poppen. Versace stuurt voor het eerst plussize modellen de catwalk op.