Drie jaar geleden lanceerde de Koninklijke Belgische Voetbalbond het ambitieuze actieplan ‘The World At Our Feet’ om het vrouwenvoetbal in België verder te ontwikkelen. In augustus 2019 telde ons land 38.500 voetbalsters. Eén jaar en twee coronajaren later is het aantal aangesloten speelsters met 30% gegroeid tot 50.000. De ambitie is om jaarlijks met zo’n 10% te blijven groeien via talrijke initiatieven die de voetbalmicrobe bij meisjes en vrouwen aanwakkeren.
Lees ook: Met deze zes tips kom je een winterdip door
“Drie jaar geleden spraken we de ambitie uit om tegen eind 2024 het aantal voetballende meisjes en vrouwen in België te verdubbelen. Dat we na drie jaar, waarvan twee moeilijke coronajaren, vandaag onze 50.000ste speelster aansluiten, sterkt ons geloof dat we de komende twee jaar samen met onze regionale federaties Voetbal Vlaanderen en ACFF nog een mooie groei kunnen realiseren”, vertelt Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB.
Love Football
De groei van het vrouwenvoetbal in België is niet enkel toe te schrijven aan de prestaties van de Red Flames. De vele initiatieven die de Belgische voetbalbond samen met de regionale voetbalfederaties Voetbal Vlaanderen en ACFF neemt om het enthousiasme bij meisjes verder aan te zwengelen, zijn cruciaal om de groei jaar na jaar aan te houden. Zo heeft de KBVB dit schooljaar voor de derde keer de campagne Love Football op gang getrapt, waarbij gediplomeerde coaches in heel België langs scholen reizen om gratis voetballessen te geven en zo de jongste meisjes warm te maken om te voetballen.
“We blijven ambitieus en willen elk jaar 5.000 extra speelsters aansluiten. Hoewel we meer en meer meisjes zien voetballen, stellen we vast dat nog geen tien procent van alle voetballers in België vrouw is. We schakelen daarom samen met onze federaties een versnelling hoger om het vrouwenvoetbal op de kaart te zetten bij meisjes tussen 5 en 12 jaar met Love Football. Daarnaast zijn er tal van andere voetbalprojecten om meer meisjes en vrouwen warm te maken voor het spelletje. Denk aan onze Disney-trainingen of de Futbalista-festivals”, besluit Jans.
Lees ook: Uitgetest: het warmtedeken ‘Big Hug’ van Stoov waardoor de verwarming een graad lager kan