Telewerken: dit is de perfecte zithouding volgens een osteopate
© Getty Images

Telewerken: dit is de perfecte zithouding volgens een osteopate

Leestijd: 1 min

Met dank aan de nieuwe coronagolf werken we terug veel meer thuis. En daarbij is een goede houding van groot belang. Marie Claire vroeg enkele tips aan osteopate Chloé Arnoux. 

/

De gemiddelde Vlaming zit dagelijks meer dan acht uur per dag neer. Bedienden soms tot elf uur. Nu we meer van thuis werken, loopt dat nog extra op omdat zelfs de “wandeling” van de parking naar het bedrijf of die van je bureau naar de refter wegvalt.

Uit een onderzoek van preventiedienst Liantis bij 2.247 Belgen vorig jaar, blijkt dat bijna de helft van hen last heeft van nekpijn door het werk. Ook een pijnlijke onderrug, last in de schouders, of zelfs in de polsen of handen zijn veelvoorkomende klachten als gevolg van een verkeerde zithouding.

Verschillende studies suggereren bovendien dat een slechte houding ook kan leiden tot klinische depressies, angststoornissen en op korte termijn een gebrek aan energie, slapeloosheid en een slecht humeur. Uit een studie die in 2018 werd gepubliceerd in de Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, bleek bijvoorbeeld dat werknemers met een milde depressie zich instant geconcentreerder en gelukkiger voelden door in een juiste houding achter hun bureau te zitten.

Shutterstock

Sit like an Egyptian

De gouden regel is dat je moet gaan zitten als een Egyptisch standbeeld, met enkel rechte hoeken. “De knieën moeten in lijn zijn met de enkels, de buste loodrecht op de bovenbenen, de ellebogen recht onder de schouders en de onderarmen in het verlengde van de ellebogen”, vertelt Chloé Arnoux, osteopate.

De gezond video van vandaag :
Vijf sporten die je gemakkelijk met je baby kunt beoefenen

Om deze ideale positie de hele dag vol te houden, moet je waarschijnlijk je bureau wat herschikken. Zet je stoel hoger zodat je je armen goed kan zetten en gebruik eventueel een voetsteun voor de juiste beenpositie. Je rug hou je recht of lichtjes naar voren. “Wie goed zit, kan rustig ademen via de buik. Zo niet, dan zijn het je buikspieren die je lichaam in evenwicht houden, wat op termijn vermoeiend is.”

Kijk goed

Je ogen moeten gericht zijn op het midden van je computerscherm. “Ze zijn ontspannen wanneer ze in een hoek van 30 graden naar beneden kijken. Staat je scherm te laag, dan zal je hoofd naar beneden buigen, waardoor je rekt op het midden van je rug. Bij een te hoog scherm, kantelt je hoofd omhoog, wat pijn doet aan de nekwervels”, vervolgt Chloé Arnoux. To do: zet je laptop wat hoger en koop een afzonderlijke trackpad.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.