Rustips voor tijdens je vakantie
© Getty Images

Rustips voor tijdens je vakantie

Door Kim De Craene
Leestijd: 1 min

School en werk zijn nog ver weg maar de stress is al aan het stijgen? Met de hulp van de juiste rituelen en deze tips ontprikkel je je brein en geniet je van ontspannen en rustige vakantiedagen – en nachten.

/

“Neem de tijd voor verwondering. Ga op de grond liggen in de natuur, al is het maar 10 minuutjes, en geef jezelf helemaal over”, zegt yogadocente en rustcoach Lyza Michiels. “Dit noemen we earthing. Je verbinden met de aarde vermindert ontstekingen in het lichaam, allergische reacties en pijnlijke gewrichten. Het kan ook angst verminderen en de gemoedstoestand verbeteren. Ga zitten en kijk naar de zonsondergang. Doe een kwartiertje aan yoga in open lucht of maak een rustige ochtend- of avondwandeling. Zoek een rustige plek op om een boek te lezen. Oefen dankbaarheid. Zeker als je in de stad woont, heb je dit soort rust af en toe nodig.”

Mindfull aperitieven

“Volgens mij zijn de grootste energiezuigers schermtijd, alcohol, naar het nieuws kijken, fastfood en een gebrek aan beweging. Zorg voor prikkelrust, door bijvoorbeeld te ontpluggen van alle media. Er is niets mis met een glaasje wijn drinken. Maar alcohol zorgt ervoor dat je minder goed slaapt. Het is een kortetermijnmiddel om rustiger te worden. Geniet dus op een bewuste manier van je glaasje en drink niet om gevoelens weg te drukken.”

“Slaap voldoende. De moderne wereld gaat vaak te snel voor onze hersenen. Door genoeg te slapen gaat het brein en het lichaam herstellen. We hebben zo’n 7 à 9 uur nodig om alle info en data die we binnenkrijgen op een dag te verwerken. Vermijd schermtijd voor je naar bed gaat, eet niet net voor je gaat slapen en ontwaak en ga slapen op hetzelfde uur, ook als je op vakantie bent. Plan af en toe een deugddoende siësta in.”

Lees ook: Waarom we plots vaak ziek worden op vakantie

/
Tijddetox

“Vergeet de tijd”, zegt natuurgeneeskundige Lucie Kinsman. “Op vakantie laten we de horloges links liggen en leven we op het ritme dat ons het beste uitkomt. Zonder tijdsdruk produceren onze bijnieren minder adrenaline die uitputting en slapeloosheid veroorzaakt. Plan een tijddetox in: een uur in het weekend, een avond of zelfs een dag zonder telefoon, horloge of kinderen.”

“Eet alleen wanneer je honger hebt, hoe laat het ook is”, gaat Kinsman verder. “De enige voorwaarde is dat ons lichaam ons om voedsel vraagt, de hoeveelheid die het nodig heeft om energie te hebben, zonder overdaad. Vermijd maaltijden die te zwaar en te ingewikkeld zijn en die niet aan de behoeften van je lichaam voldoen.”

Lees ook: 5 tips om ’s nachts de hitte te lijf te gaan

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Rust, Stress, Vakantie.