In 1970 ging Miuccia Prada aan de slag bij het familiebedrijf dat haar grootvader Mario Prada en zijn broer Martino in 1913 oprichtten. In die tijd was Prada een luxueus Italiaans lederwaren- en bagagemerk dat bekend stond onder de naam Fratelli Prada.
Mario Prada wilde oorspronkelijk liever niet dat vrouwen betrokken waren bij het familiebedrijf. Uit noodzaak moest echter zijn dochter Luisa Prada de leiding van het bedrijf overnemen omdat haar broer geen enkele belangstelling toonde in het runnen van de zaak. Miuccia Prada nam in 1978, na een studie Politieke Wetenschappen, de taak over van haar moeder als hoofdontwerpster voor het modehuis. Met een kaart van de Communistische partij op zak en als overtuigd feministe, was het meteen duidelijk dat Miuccia de zaken anders zou aanpakken.
Dit bericht bekijken op Instagram
Miuccia Prada en haar politieke idealen
In een interview vertelde ze onlangs dat ze naar communistische demonstraties ging in kleding van Saint Laurent. Naar eigen zeggen woedde er in haar hoofd een flinke strijd tussen haar politieke idealen en interesse in mode. Ze besloot vanaf haar aanstelling om de twee te combineren en haar ideeën over te brengen in de vorm van mode.
Lees ook: Ontdek de geschiedenis van de iconische ‘Lady Dior’-tas.
Het succes van Prada dankt ze echter ook aan Patrizio Bertelli, haar compagnon en COO van het merk, die haar helpt de zakelijke kant te beheren. Hij was het die haar in 1985 pushte om kleding en tassen voor Prada te ontwerpen. Eerst met tegenzin, maar toen hij erop stond iemand anders in te huren om het voor haar te doen, gaf ze uiteindelijk toe. En dat bleek een slimme zet, aangezien het merk vandaag de dag enkele miljoenen dollars waard is.
De uitvinding van de it-bag
In het midden van de jaren tachtig domineerden stijve leren tassen het modebeeld. Erg bourgeois en klassiek, alles waar Miuccia Prada geen fan van is. Daarom lanceerde ze als tegenreactie in 1985 een eerste tassenlijn gemaakt van zwarte nylon zonder duidelijke merknaam op. Ze waren een gigantisch succes en eigenhandig zette ze daarmee de hele modewereld op zijn kop. De tassen, die tot op de dag van vandaag gemaakt worden in en fabriek gespecialiseerd in militaire parachutes, herdefinieerden het idee van luxe dat toen heerste. Ook toonden ze aan dat vrouwen geen klassieke elegante tas hoefden te dragen om vrouwelijk te zijn.
Een nieuwe definitie van vrouwelijkheid
Zij haat deze bijnamen, maar toch wordt Miuccia Prada sinds haar debuut de “intellectuele” of “conceptuele” ontwerper genoemd. Woorden die ze niet leuk vindt omdat ze mensen en mogelijkheden uitsluiten. Zij wil dat Prada staat voor het idee dat een vrouw gezien moet worden om gehoord te worden. Een beetje zoals ook de slogan van Marie Claire luidt: “Think smart, look amazing”.
Lees ook: Chanel N°5, al honderd jaar een tijdloze klassieker.
Toen Miuccia Prada in 1989 de prêt-à-porter-lijn van het Italiaanse modehuis lanceerde, vulde zij een onbewuste leegte op. Onder haar leiding werden stoffen zoals nylon net zo edel behandeld als luxematerialen zoals zijde en kasjmier. In 1993 lanceerde ze het goedkopere en jongere merk Miu Miu, genoemd naar haar bijnaam. In 1993 won ze de Designers of America International Award en een jaar later opende ze haar eerste Prada concept store in Londen.
Bij Prada zullen we nooit T-shirts met politieke boodschappen op de catwalk zien, noch zal Miuccia haar rol van geëngageerd ontwerper luid uitspelen. Maar ze is het wel, want ze was lange tijd de enige vrouw aan het hoofd van het modehuis. “Ik probeer zoveel mogelijk politiek te bedrijven via mijn werk, maar niet op een voor de hand liggende manier. Omdat ik vind dat het ‘huwelijk’ tussen mode en politiek alleen kan werken als het subtiel is”, zei ze in een interview afgelopen maart.
Een bijzondere ontwerpster
Nog uniek aan het succes van Prada is dat het blijft vasthouden aan de traditionele waarden van het huis. Geen blitse capsulecollecties, zelden samenwerkingen met andere merken en artiesten, en zeker geen modeshows of andere communicatie die enkel bedoeld zijn om te scoren op Instagram.
In een interview met magazine System zei de ontwerpster onlangs: “Prada is mijn eigen bedrijf, dus ik ben verantwoordelijk voor de omvang die het bereikt. Maar het kan me niet schelen of we nog groter worden of niet, ik wil vooral kunnen doen waar ikzelf achter sta.”
Dit bericht bekijken op Instagram
Sinds 2 april 2020 is Miuccia Prada ook de eerste ontwerper die in een tandem werkt met een andere designer. Meer bepaald met de Belgische designer Raf Simons. Hun eerste show, die in Milaan plaatsvond tijdens de lente-zomershows van 2021, was een van de meest besproken shows van het seizoen. Over hun samenwerking en de collectie kun je hier meer lezen.
De Fondazione Prada
Het imago van Prada als een meer intellectueel merk heeft het ongetwijfeld ook te danken aan de band die het merk opbouwde met de kunstwereld. In 1993 lanceerde Miuccia Prada en haar echtgenoot Patrizio Bertelli de Fondazione Prada. Een stichting die hedendaagse kunst verzamelt en sinds 2015 huist in een nieuwe vestiging in Milaan waar ook het hoofdkantoor van het Italiaanse modehuis is.
Bekende namen zoals Anish Kapoor (1995), Luc Tuymans (1958), Louise Bourgeois (1997), Carsten Höller (2000), Enrico Castellani (2001), Barry McGee (2002) en Steve McQueen (2005) stelden hun werk er al tentoon. Het gebouw zelf werd ontworpen door de Nederlandse ontwerper Rem Koolhaas.
40 jaar mode
Om al deze redenen is het niet meer dan logisch dat Miuccia Prada op de British Fashion Awards, de Oscars van de mode, in 2018 de Outstanding Achievement Award kreeg. De prijs erkent de bijdrage van bepaalde mensen aan de mode-industrie. Vorige jaren wonnen onder andere Anna Wintour, Donatella Versace, Karl Lagerfeld en Ralph Lauren al eens de award.
“Mevrouw Prada’s haarfijn gevoel voor de tijdgeest en hoe ze telkens weer verschillende creatieve disciplines zoals kunst, architectuur en mode weet te vermengen met elkaar, maken van haar één van de pioniers in onze industrie”, zei Stephanie Phair, voorzitter van de British Fashion Council.
Lees ook: Interview met Sarah Gurt, de vrouw achter sandalenlabel Freedom Moses.