Tussen de voorbereidingen en de opbouw van de tentoonstelling door, wist Louise Mertens even tijd vrij te maken voor een babbeltje met Marie Claire. Lees hier het relaas.
Verlegen kind met een eigen willetje
Als dochter van twee architecten, zit het creatieve in Louise’s bloed. “Ik was een verlegen kind en was altijd graag op mezelf. Ik had een knutselhoekje waar ik me uren kon bezighouden met papier, schaar, verf en penselen. Hoewel plastische opvoeding mijn lievelingsvak op school was, blonk ik nooit uit in waarheidsgetrouw tekenen. Ik deed liever mijn eigen ding.”
Toen Louise in 2009 aan de hogeschool grafisch ontwerp ging studeren, dacht ze dan ook haar plaats gevonden te hebben. Al snel bleek dat toch niet helemaal het geval te zijn. “Ik voelde me vaak een buitenbeentje. Ik maakte graag collages en niet die typische grafische dingen die van me verwacht werden. Ik heb toen wel wat kritiek en tegenslag te verduren gekregen. Mijn docenten wilden dat ik die collages achterwege liet en dat ik me bezighield met meer concrete dingen met een duidelijk concept. In mijn master heb ik dat dan ook gedaan, maar ’s avonds thuis maakte ik nog steeds collages.”
Rebel
Na haar afstuderen was het voor Louise dan eindelijk tijd om haar vleugels uit te slaan. Ze werd zelfstandige en richtte Studio Louise Mertens op. “Dat was heel spannend want ik stond er vanaf dat moment ook alleen voor. Ik ben begonnen met kleine grafische opdrachten voor klanten en stilletjes aan is dat verder gegroeid tot volledige art direction.”
Louise’s bezigheden zijn niet onder een noemer te vatten. Meer nog, ze heeft een hekel aan hokjesdenken. “Mensen hebben de neiging alles en iedereen in hokjes te plaatsen. Dat stelt hen op hun gemak. Ik rebelleer daar tegen. Ik doe zo veel verschillende dingen die niet allemaal even gemakkelijk te definiëren zijn. Het ene moment ben ik bezig met vormgeving en lay-out, het andere moment kan ik een hele modeshow uitwerken of meer bezig zijn met mijn kunstwerken. Daarom spreek ik ook graag van art direction of creative direction. Dat vind ik een mooie overkoepelende term.”
SEE
Deze maand stapt Louise uit haar comfortzone en organiseert ze haar tweede solotentoonstelling, SEE. Daarvoor keerde ze terug naar haar fascinatie voor de natuur en meer bepaald het thema van global warming. “Voor deze tentoonstelling heb ik me laten inspireren door de documentaire Chasing Coral. Daarin kan je zien hoe koraal door de opwarming van het zeewater afsterft. Dat proces is trouwens adembenemend mooi en triest tegelijk. Het koraal verbleekt eerst om vervolgens alle kleuren van de regenboog aan te nemen. Daarna wordt het helemaal overgenomen door algen, om ten slotte te veranderen in een verdord, grijs skelet.”
“Ik wou de opwarming van de aarde op een niet-politieke manier in beeld brengen en er ook eens de schoonheid van laten zien. Koraalriffen maken een groot en belangrijk deel uit van de natuur. Als het allemaal verdwijnt, zou ik het jammer vinden dat niemand gezien heeft op welke manier. Ik zie dit ook als een soort afscheid. Het is niet mijn bedoeling om mensen met deze tentoonstelling aan te zetten tot actie. Ieder kiest zelf wat hij ermee doet.”
De expo SEE bestaat uit een reeks van 14 werken. Kenmerkend aan Louise’s stijl en dus ook aan deze werken is de combinatie van digitaal en analoog. “Ik vind het belangrijk om twijfel op te wekken over hoe mijn werk tot stand is gekomen. Daarom heb ik verschillende lagen digitale en analoge structuren door elkaar gebruikt en ze zo gemanipuleerd dat het lijkt alsof ze tot een geheel versmolten zijn. Gewoonlijk werk ik met portretten of lichaamsdelen, maar dat heb ik nu helemaal achterwege gelaten. Dat is nieuw voor mij, dus ik ben heel benieuwd hoe mensen daarop zullen reageren.”
De expo SEE loopt van 14 mei tot 13 juni. Vernissage op 13 mei na bevestiging via louise@louisemertens.com. Hertsdeinstraat 26, 2018 Antwerpen. Meer info via de Facebookpagina.