Eén op drie vrouwen kreeg het afgelopen jaar minstens één keer te maken met seksuele intimidatie op een openbare plaats. Straatintimidatie is een maatschappelijk probleem dat bovendien al jarenlang genegeerd wordt. Té lang volgens L’Oréal Paris en daarom lanceerde ze ‘STAND UP’, een beautymerk waarmee ze straatintimidatie willen aanpakken.
/Stand up against street harassment
Stalking, exhibitionisme, catcalling … Straatintimidatie komt in verschillende vormen voor, maar vaak is er één constante: vooral vrouwen zijn er het slachtoffer van. Meteen ook de belangrijkste drijfveer voor L’Oréal Paris om zich toe te leggen op de problematiek. Vrouwen versterken, in ze geloven en naar waarde schatten is wat het beautymerk ‘STAND UP’ hoog in het vaandel draagt.
“Beauty gaat voor ons veel verder dan uiterlijk. Het gaat erom dat je je goed en zelfverzekerd voelt. Je veilig voelen is daar een essentieel onderdeel van. Met het Stand Up programma willen we nog een stap verder gaan om daar écht een verschil te maken” – Klaudija Tomsic, General Manager Consumer Product Division L’Oréal Benelux
L’Oréal x ‘Blijf van mijn Lijf’
Om ‘STAND UP’ in België kracht bij te zetten, slaat L’Oréal Paris de handen in elkaar met de Brusselse vzw ‘Blijf van mijn Lijf’. Sinds 2012 zet de vereniging zich op verschillende manieren in tegen seksisme in de openbare ruimte. Bij ‘Blijf van mijn Lijf’ zijn ze van mening dat elk vorm van dit soort geweld een stap in de richting is naar nog ernstigere daden, zoals degene die onlangs door #balancetonbar aan het licht zijn gebracht.
Het doel van L’Oréal Paris en ‘Blijf van mijn Lijf’ is om in België zo’n 22 000 mensen te trainen in de 5D’s methodologie van Hollaback! De 5D’s — Direct, Distract, Delegate, Document, Delay — zijn vijf simpele en effectieve tips die je kan toepassen als je zelf te maken krijgt met straatintimidatie of als je het ziet gebeuren bij iemand anders.
Er is duidelijk nood aan opleiding en sensibilisering rond straatintimidatie. Uit onderzoek van L’Oréal Paris blijkt namelijk dat 86% van de getuigen niet weet hoe veilig tussenbeide moet komen bij incidenten in de openbare ruimte.
Bekende Belgische vrouwen x ‘STAND UP’
‘STAND UP’ kan niet alleen rekenen op de steun van ‘Blijf van mijn Lijf’, ook actrice Leen Dendievel, StuBru-gezicht Flo Windey en RTL-presentatrice Sophie Pendeville scharen zich volop achter het initiatief. De bekende gezichten hebben elk hun persoonlijke reden om zich te engageren, want één voor één werden ze al geconfronteerd met straatintimidatie.
“Ik wou hieraan meewerken omdat ik een voorbeeld had dat misschien niet zo obvious is. Maar die blikken. Het bekeken worden. Ook dat is straatintimidatie. Dat wou ik toch ook laten weten. En daarnaast is iedereen voor mij gewoon gelijk. We moeten echt stoppen met elkaar te zien als een object en gewoon als mens.”
– actrice en auteur Leen Dendievel
“Als vrouw ’s avonds alleen op straat, altijd stress.”
– presentatrice, StuBru-gezicht, radio- en tv-maker Flo Windey
“Het is de plicht van vrouwen, maar ook van mannen.”
– RTL presentatrice Sophie Pendeville
Wat deze drie bekende Belgische vrouwen gemeen hebben, is de drang en vastberadenheid om iets te veranderen aan straatintimidatie tegen vrouwen. Een attitude die L’Oréal Paris met deze campagne hoopt op te wekken bij zo veel mogelijk mensen.
Meer info op www.standup-belgium.com.
Lees ook: 8 sterke vrouwen aan het woord over duurzaamheid, Belgische mode en female empowerment