Laura Coppen is Head of Circularity bij Zalando: “Ik hoop dat we meer resale- en verhuurmodellen gaan gebruiken”
© Zalando SE/MCB

Laura Coppen is Head of Circularity bij Zalando: “Ik hoop dat we meer resale- en verhuurmodellen gaan gebruiken”

Leestijd: 4 min

Zalando is al sinds 2020 partner van Copenhagen Fashion Week. Samen willen ze 'duurzaamheid in de mode-industrie versnellen' om zo een impactvolle verandering teweeg te brengen. En dat lijkt hen aardig te lukken ook. Een gesprek met Laura Coppen, Head of Circularity bij Zalando. 

/

Dat de modesector verre van duurzaam is, moeten we jullie niet meer vertellen. Toch even een aantal cijfers om de ernst van het probleem te illustreren: voor het maken van één katoenen T-shirt is 2.700 liter water nodig. Per jaar verbruikt de industrie 32 miljoen olympische zwembaden aan water. De modesector is goed voor 8% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot. Het verven van kleding is al net zo vervuilend. Dan is er ook nog de gigantische hoeveelheid kleding die wordt weggegooid en zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Duurzaamheid voorop

Er is gelukkig verandering op til. Haast elk merk brengt nu collecties uit die naar eigen zeggen op een milieubewustere manier gemaakt zijn. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook dat de consument er steeds meer belang aan hecht. En als er één modeweek is waarop die inspanningen duidelijk naar bovenkomen, is het wel Copenhagen Fashion Week.

In 2020 stelde de organisatie van de Scandinavische modeweek een duurzaamheidsactieplan op dat inhoudt dat alle merken op het programma moeten voldoen aan 18 minimumvereisten, die betrekking hebben op zes belangrijke gebieden: strategische richting, ontwerp, slimme materiaalkeuzes, arbeidsomstandigheden, betrokkenheid van de consument en productie van de show. Afgelopen seizoen – herfst/winter 2023 – werden deze vereisten voor het eerst 100% toegepast, na een reeks proefprojecten in de afgelopen twee jaar.

Daarnaast is er ook nog de Zalando Sustainability Award, een prijsuitreiking waarvoor de Duitse webshop merken ondersteunt die echt verandering teweegbrengen en een positieve impact hebben op mens en milieu. Een vijfkoppige jury bekijkt daarvoor de duurzaamheidsstrategie van verschillende merken, inclusief hun collecties en hun drijfveer op vlak van duurzame vooruitgang. De uiteindelijk winnaar krijgt een geldprijs van € 20.000 en een samenwerking met Zalando om een exclusieve collectie te ontwerpen waarbij naar innovatieve duurzamere oplossingen wordt gezocht voor materialen, productieprocessen, techniek en transparantie in het ontwerpproces.

Lees ook: 5 vragen aan STAMM, winnaar van de Zalando Sustainability Award

Laura Coppen deed vijf jaar ervaring op bij H&M waar ze aan de duurzaamheids- en circulariteitsstrategie van de Zweedse modegroep werkte, om in 2020 aan de slag te gaan als Head of Circularity bij Zalando. Wij stelden haar enkele vragen.

Vanaf dit herfst/winter 2023 seizoen moeten alle merken die deelnemen aan CPH FW voldoen aan de 18 minimale duurzaamheidseisen. Kan je daar iets meer over vertellen?

Laura: “Vanaf het HW23-seizoen van Copenhagen Fashion Week moeten alle merken inderdaad voldoen aan een aantal minimumcriteria om deel uit te mogen maken van het officiële showprogramma. De kandidaten van de Zalando Sustainability Awards worden als vanzelfsprekend ook aan een strenge evaluatie onderworpen door Zalando’s interne duurzaamheidsteam waar ze bewijs moeten leveren van hun duurzame claims en praktijken. Aangezien de door Zalando uitgevoerde beoordeling van de kandidaten voldoet aan de algemene eisen van Copenhagen Fashion Week, zijn merken die een aanvraag indienen in het kader van de Award uitgesloten van dit aanvullende proces.”

Nikolaj Storm, de winnaar van de vorige awards, heeft nu een collectie uit op jullie platform die is ontworpen volgens de Circular Design Criteria van circular.fashion. Kan je daar iets meer over vertellen?

“In samenwerking met circular.fashion hebben we hun Circular Design Criteria aangepast om onze merkpartners zoals Nikolaj Storm en de Zalando Private Labels een duidelijk circulair ontwerpstructuur te bieden en tegelijkertijd consistentie met Zalando’s duurzaamheidscriteria te waarborgen. De Circular Design Criteria zijn gebaseerd op drie strategieën: producten worden gemaakt met veilige en gerecyclede en/of hernieuwbare grondstoffen; producten worden gemaakt om langer mee te gaan, gerepareerd te worden en waar mogelijk ook voorzien van digitale productpaspoorten; en producten worden gemaakt om gerecycled of geregenereerd te worden tot nieuwe materialen.”

Als jurylid heb je dit seizoen STAMM mee als winnaar uitgekozen. Waarom?

“De collectie van STAMM combineert high fashion met indrukwekkend vakmanschap en een diepgaande kennis en uitvoering van duurzame technieken. Vooral het gebruik van milieuvriendelijke materialen, zoals gerecycled dons in hun pufferjacks en Indiase Khadi – een textiel gemaakt van biologisch handgesponnen katoen – vind ik inspirerend. STAMM kan een voorbeeld zijn voor andere kleine merken die streven naar meer duurzame ontwerpoplossingen.”

Zijn er nog andere duurzame initiatieven van Zalando die we moeten kennen?

“Onze duurzaamheidsstrategie heeft betrekking op people, planet en product. We hebben uiteenlopende initiatieven op elk gebied. Op vlak van product hebben we onlangs een nieuwe klantervaring gelanceerd, waarbij we gedetailleerde info geven over waarom een product duurzaam is. Het doel hiervan is meer transparantie te bieden, ondersteund door certificaten van derden.

“Wat circulariteit betreft, loopt in Berlijn een proefproject rond care en reparatie, waar klanten terechtkunnen bij een one-stop-shop voor verschillende care- en reparatiebehoeften. Wij halen de items op en brengen ze terug met emissievrije logistiek en herbruikbare verpakkingen. Wij hebben geïnvesteerd in innovaties op het gebied van recycling, IFC en Ambercycle om ervoor te zorgen dat wij de behoefte aan een grootschalige recyclinginfrastructuur ondersteunen.

“Voor onze planeetpijler startten we vorig jaar samen met About You en Yoox Net-A-Porter het project Fashion LEAP for Climate om merken te betrekken bij het vaststellen van wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen.”

Wat liggen de uitdagingen en kansen voor duurzaamheid in de nabije toekomst in de modewereld, en specifiek voor Zalando?

“Er is een grote verandering in de mode-industrie op komst op basis van regelgeving, die betrekking heeft op hoe producten worden ontworpen tot en met hoe we ze terugnemen om te zorgen voor resale en recycling in plaats van storten/verbranden. Dit is een opwindende kans om sneller vooruitgang te boeken bij het in gebruik houden van materialen en producten, maar tegelijkertijd moeten we realistisch zijn over de uitdagingen om dit praktisch uit te voeren. Vanuit het oogpunt van de klant hopen we dat er meer gebruik zal worden gemaakt van resale- en verhuurmodellen, waardoor een positieve stap wordt gezet in de richting van een meer gediversifieerd aankoopgedrag in plaats van het kopen van nieuwe producten.”

Lees ook: Hoe draag je ballerina’s in 2023?

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.