Het festivalseizoen is van start gegaan en hoewel dat na enkele kalme coronazomers enorm fijn is, is het ook nog steeds oppassen geblazen. Uit een studie bij Vlaamse jongeren blijkt echter dat slechts één op vier gehoorbescherming draagt wanneer ze een concert bijwonen. Sterker nog: pas na oorpijn of oorsuizen zijn jongeren bereid om gehoorbescherming te overwegen.
Lees ook: Waarom deze vrouwen voor sterilisatie kozen
Gehoorbescherming is daarom meer dan ooit belangrijk. Dat weten ook Loop en Tomorrowland die daarom deze zomer de krachten bundelen voor eenzelfde doel: een grotere bewustwording van festivalgangers over het welzijn van hun gehoor. Met ‘Go Front Row’ sporen ze jongeren aan om zonder compromis los te gaan door kwalitatieve oordopjes te dragen. “We zijn enorm trots op deze nieuwe samenwerking die muziekliefhebbers in staat stelt om volop te genieten, zonder in te boeten aan geluidskwaliteit, comfort of stijl”, zegt Dimitri O, mede-oprichter van Loop en zelf fervent festivalganger.
Comfort
“De voornaamste redenen die Vlaamse adolescenten opgeven om geen gehoorbescherming te dragen zijn gebrek aan comfort, moeilijkheden om anderen te verstaan en verminderde geluidskwaliteit. En ook hoe een oordopje eruit ziet is een hot topic. In de praktijk merken we dat jongeren vaak kiezen voor oordoppen die zo klein en onopvallend mogelijk zijn. De kans is groot dat een aantrekkelijk design meer festivalgangers kan motiveren om hun gehoorbescherming consequent te dragen”, vertelt Dokter in de audiologie Jolien Desmet.
Lees ook: Filmtip: Minions – Hoe Gru superschurk werd
Desmet was betrokken bij de preventiecampagne gehoorschade van de Vlaamse Overheid in 2013. “Onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen en recenter die van Gent heeft uitgewezen dat jongeren die voorlichting krijgen over hun gehoor, achteraf frequenter gehoorbescherming dragen.”