Wereldmilieudag: deze Belgische modemerken dragen zorg voor onze planeet
© HNST

Wereldmilieudag: deze Belgische modemerken dragen zorg voor onze planeet

Door Hannah Gellens  & Timon Van Mechelen
Leestijd: 2 min

5 juli is het wereldmilieudag, een dag om na te denken over hoe we beter voor onze planeet kunnen zorgen. Wetende dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor zo'n 21 miljard ton afval per jaar, lijkt het een logische keuze om ook in de kledingkast het verschil te maken. Marie Claire selecteert 5 Belgische merken die zich inzetten voor het milieu. 

/

HNST

HNST – of Honest – is het label van Lander Desmedt en Eva Engelen. De twee Antwerpenaren bieden stijlvolle jeansbroeken aan die ook 100% circulair zijn. Belangrijk, want de traditionele stretchy jeans, is een pak vervuilender dan je wellicht vermoedt. Nieuw is een eerste non-jeans kledingstuk: een duurzaam heavy-weight T-shirt. De HNST Tee bestaat voor 80% uit gerecycleerd katoen en voor 20% uit biologisch katoen en is beschikbaar in wit en zwart.

Meer info op de website.

/

Komrads

Greet en Mark zijn de oprichters achter het schoenenmerk Komrads. Ze werken met passie aan hun droom om samen een duurzaam, authentiek cultmerk te creëren, dat tegelijkertijd ook hedendaags is. Met veganistische sneakers die gemaakt zijn van appelleer en gerecycleerd katoen ligt de focus op respect voor het milieu.

Komrads gaat net dat stapje verder dan andere merken en tilt alledaagse sneakers naar een hoger niveau door ze 100% duurzaam te maken. Zo zijn de sneakers uit de nieuwe collectie Komrads OCNS gemaakt van plastic dat uit de oceanen wordt gevist en bestaat de zool uit 100% gerecycleerd rubber. Een meer dan welkom initiatief als je weet dat er ieder jaar minstens 8 miljoen ton plastic in onze oceanen belandt.

Meer info op de website.

Pers

/

La fille d’O

Ontwerpster Murielle Scherre gebruikt uitsluitend lokale, duurzame grondstoffen voor haar sexy lingerie. Ook de productie gebeurt in ons land en is vrij van schadelijke, chemische processen. Haar recentste wapenfeit is een genderneutrale lingeriecollectie in samenwerking met Sébastien Munier die lang creatief directeur was bij Ann Demeulemeester.

Meer info op de website.

/

Mardi Editions

Mardi Editions is het geesteskind van Marie Smits en ontstond in 2019 vanuit een sterke liefde voor kwaliteit en duurzaamheid. Smits maakte carrière bij Clio Goldbrenner en leerde er hoe een sterk merk uit te bouwen. Marie legt de focus echter niet op lederwaren bij Mardi, maar wel op milieuvriendelijke stoffen en natuurlijke materialen. Ze streeft ernaar om alle vrouwen toegang te bieden tot een duurzame, comfortabele en stijlvolle kledingkast.

Alle stukken worden in beperkte hoeveelheden vervaardigd, zijn handgemaakt onder ethische omstandigheden. Recycling, einde voorraad, natuurlijke materialen, gecertificeerde kleurstoffen, … het merk is op alle niveaus betrokken om zijn klanten een toegewijde en compromisloze mode te bieden.

Meer info op de website.

Pers

/

Rombaut

Het gaat Antwerpenaar Mats Rombaut voor de wind. Zijn negen jaar oude veganistische schoenenmerk Rombaut is razend populair, met bekende fans als Billie Eilish en Charli XCX. Sinds kort heeft hij ook een eigen flagshipstore in de Parijse Marais. Ook zijn tweede, wat toegankelijkere merk Viron, doet het net zo goed.

Meer info de website

Lees ook: 5 vragen aan Kenneth Ize, de opkomende Nigeriaanse ontwerper

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Duurzaam, Duurzaam shoppen, Wereldmilieudag.