Durf je te stellen dat je overtuigingen, twintig jaar geleden nog een randverschijnsel, nu eindelijk gehoor hebben gevonden bij het grote publiek?
Stella McCartney: “Het is echt bizar om te bedenken dat ik aan het begin van dit avontuur de outsider was, die maffe milieufreak. Ik kreeg steeds te horen dat een luxemerk niet kon bestaan zonder bont en leer. Vandaag vindt het debat eindelijk plaats. De wereld snakt naar verandering, de jongere generaties staan op en zeggen dat ons huis in brand staat, dat we dringend in actie moeten komen. We kunnen niet langer doen alsof het niet bestaat. De mode, een van de meest vervuilende industrieën, is op een kruispunt beland. We moeten er samen in slagen het een duurzame toekomst te geven. Jongeren accepteren het gebrek aan transparantie of de verwoestingen door de mode-industrie niet langer.”
Je campagne ‘Our time has come’ is schalks en poppy. Is humor volgens jou doeltreffender dan het beschuldigende vingertje of doemdenkerij om de dierenkwestie aan te kaarten?
“Humor speelt een essentiële rol in mijn werk. Het is een manier om niet gek te worden, en mezelf én de mode niet al te serieus te nemen. Als je over zo’n fundamenteel onderwerp praat of er in je werk constant mee wordt geconfronteerd, moet je het wel luchtiger aanpakken, anders is het alleen maar totaal deprimerend. Vergeet niet dat we met ons modehuis deze koers al varen vanaf dag één. Tot voor kort werd het debat alleen maar als dreigend, verontrustend en defensief gezien. Het maakte veel mensen kwaad. Dus ja, humor is een hulpmiddel geweest voor mijn merk, een manier om een moeilijk onderwerp beter verteerbaar en aanvaardbaar te maken. Deze campagne is een perfect voorbeeld van wat wij bij Stella heel goed doen, volgens mij: over iets serieus praten op een tamelijk onconventionele, militante en ietwat ‘punkrock’ manier. We praten over moeilijk aanvaardbare zaken in de luxe-industrie. Dit debat speelt zich normaal alleen af in de voedingssector of de auto-industrie.”
Wat is er bijzonder aan deze herfstcollectie 2021?
“Het is een van de meest verantwoorde en duurzame collecties die Stella ooit heeft ontworpen. Wat in feite een wonder is, want alles is gemaakt tijdens de lockdowns. Voor ik eraan begon, bedacht ik: ‘we gaan alles hergebruiken wat nog in onze magazijnen ligt te slapen en kijken wat we kunnen recupereren in de ateliers van andere modehuizen, zoals kasjmierafval bijvoorbeeld voor onze stukken van geregenereerd kasjmier.’ Ecologisch gezien mag deze collectie er echt wel zijn. Al onze nylons en polyesters zijn gerecycleerd. De kettingen van onze maxitas Falabella zijn nu van aluminium, en de Frayme, de nieuwe tas die we dit seizoen lanceren, is volledig vegan, met aluminium kettingen. Aluminium is namelijk recycleerbaar en wordt ook op grote schaal gerecycleerd. We hebben berekend dat we sinds de lancering van onze Falabella-tas tussen de driehonderd- en vierhonderdduizend koeien hebben gered. Ongelooflijk! Ik ben trots op deze collectie, ze vertegenwoordigt het enorme engagement van het hele bedrijf. Iedereen bij Stella leeft en ademt volgens deze filosofie. Ik werk bijvoorbeeld graag met pailletten. Maar 99% daarvan wordt gemaakt op basis van aardolie. Het heeft tijd gekost om een alternatief te vinden. Er bestaan maar vier soorten milieuvriendelijke pailletten.”
Sinds wanneer houdt de dierenkwestie je bezig?
“Mijn ouders kwamen al op voor de rechten van elk levend wezen. Ze waren vegetariërs en milieu-activisten. Het is me met de paplepel ingegeven. Ik heb altijd al geweten dat ecologie centraal zou staan in mijn werk.”
Lees ook: 3 x topmodel Hannelore Knuts in de kijker, De mooiste en opvallende jassen voor de winter & Dit wil je weten over de SS22 show van Bottega Veneta.