Interview met power woman Eline De Munck: “Ik ben al sinds mijn 19de zelfstandig”

door Romy Geerts & Lien Van Dyck
marieclaire_Odettelunettes_uitgelichte-afbeelding
©pers

Eline De Munck, creatieve duizendpoot met een hart voor mode. Vroeger VJ op JIM en nu trotse eigenaar van een brillenmerk en kledinglijn. Ze weet van aanpakken en dat zie je terug in haar nieuwe lading monturen, die ze onlangs voorstelde in haar hippe pop-up winkel te Antwerpen.

Wat mogen we daarvan verwachten? En hoe ervaart ze de harde ondernemerswereld? Wij vroegen het haar!

Lees ook: Wolford is het eerste kledingmerk met een Cradle to Cradle-certificaat 

1/

Van media naar brillenmerk voor brillers

We kennen jou als VJ op JIM, presentatrice, zangeres en actrice. Waarom de plotse stap van media naar ondernemerswereld?

“Ik twijfelde. Wil ik de rest van mijn leven in de mediawereld werken? Dat is een vraag die ik me vaak stelde. Ik wilde niet meer beoordeeld worden op mijn persoonlijkheid of uiterlijk. Daarnaast ben ik niet de beste zangeres, actrice of presentatrice. Toch vond ik van mezelf dat ik de capaciteit had om iets in de markt te zetten. Met die gedachte rolde ik in de ondernemerswereld.”

Je koos voor een brillenmerk. Vanwaar de interesse in brillen?

“Brillen is een werkwoord. Ik bril, jij brilt, wij brillen… Ik brilde al heel erg lang. Voor mij is een bril meer dan een gebruiksvoorwerp. Het is een juweel op je gezicht. Een fashion item. Ik kreeg meermaals complimenten over mijn bril, maar hoorde vaak van anderen dat ze geen toffe brillen vonden en zich schaamden. Ik kende dat gevoel en wilde helpen. Brillen maken waar ik anderen en mezelf goed in kon laten voelen, was de oplossing. Vandaar de keuze voor een eigen brillenmerk. Ik wilde klassevolle producten op een betaalbare manier in de markt te zetten. Zodat elk jaar een nieuwe bril kopen mogelijk wordt.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ODETTE LUNETTES (@odettelunettes) op

2/

Hoe ben je op de naam ‘Odette Lunettes’ gekomen?

“Alles begint met een goed uitgewerkt businessplan en een toffe, aantrekkelijke naam. We wilden absoluut een naam waarin je meteen hoort dat het over brillen gaat. Maar het woord ‘bril’ klinkt niet echt sexy en ‘glasses’ niet echt cool. Het woord ‘Lunettes’ daarentegen is in elk land uitspreekbaar en klinkt internationaal. Toch ontbrak er nog iets… En toen op een bepaald moment mijn stoere mini dwergpincher Odette voorbij kwam trippelen, wisten we het. Wij zijn optiChien. Een mopje dat achteraf kwam, maar alles deed kloppen. De cirkel was rond voor ons en we hadden onze naam gevonden.”

Waar komt jullie inspiratie  vandaan?

“Van overal. Bob en ik gaan vaak naar beurzen en daarnaast kijk ik veel naar series waarin de acteurs en actrices goed gestyled zijn. Een bril is beperkt. Je hebt twee beentjes en twee glazen waarin variatie moet zitten. Hele grote veranderingen kan je ook niet doen, aangezien het nog steeds een bril moet blijven. Alles zit dus in de subtiliteit van je product. Dat maakt het voor ons ook interessant, omdat elk klein detail een totaal ander beeld geeft aan een bril.”

Jullie worden steeds internationaler. Niet alleen bekende Vlamingen dragen jullie brillen, maar ook befaamde Britse zangeressen zoals Dua Lipa. Welke celeb wil jij nog aan dat lijstje toevoegen?

“Beyoncé! Mensen moeten altijd lachen als ik dat zeg, maar: ‘If you don’t try, you don’t know’. Ik vergelijk mezelf graag met een Pitbull. Doelen stellen, ligt me wel. Op dit moment zijn we nog niet actief op zoek naar hoe ik tot bij Beyoncé kan komen. Maar los daarvan, ga ik toch mijn best doen om het ooit waar te maken.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ODETTE LUNETTES (@odettelunettes) op

3/

Over toekomstvisies en ondernemen

Naast je brillenmerk heb je ook nog een eigen kledinglijn ontworpen. Zijn er nog andere dingen die je zou willen doen in de ondernemerswereld?

“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in fashion en alles wat daarmee te maken heeft. Dat hoeft absoluut niet fashion met de grote F te zijn. Ik claim ook niet dat ik een fashionista ben. Maar wanneer ik zeg dat brillen een fashion item zijn, ga ik daar wel op verder. Ik hou van simpel en in onze brillen zie je dat ook duidelijk. Ze zijn simpel, sober en bestaan uit goede materialen. Hetzelfde bij mijn kledinglijn: ‘Deux’, waar begin juli een nieuw lijn van uitkomt.”

“Naast de nieuwe monturen, breng ik samen met het Antwerpse label, SVNTY, 3 paar sneakers uit. Wij zijn een klein independent label, dus voor ons is het belangrijk om op dat Belgische, kleine en pure te spelen. Wat niet wil zeggen dat we geen internationale ambities hebben. We streven voor duurzaamheid tijdens het productieproces, een betaalbare prijs en het afleveren van een degelijk product.”

Zijn er dingen die je hebt onderschat toen je onderneemster wilde worden?

“Ik ben al zelfstandige sinds mijn 19de. Vroeger leverde ik een dienst. Als presentatrice was ik een heel klein schakeltje in de ketting. Ik moest niet zorgen voor de catering, de productie en de set,… Maar bij Odette Lunettes zorgen we voor alles. De locatie, displays, drank en eten, kortom alles. Daar zit het verschil.”

Wat zijn je tips voor vrouwen die ook een eigen zaak willen beginnen?

“Gewoon doen! Heel veel mensen zijn bang om zelfstandige te worden. Dat is totaal niet nodig. Als het niet lukt of je vindt het niet tof, dan stop je er gewoon mee. Een berekend idee is wel een must. Je onderscheiden van al bestaande ondernemingen en zo een verschil maken. Alleen op die manier kom je er.”

4/

Odettes Lunettes X SVNTY

De Odette Lunettes collectie is verkrijgbaar in de pop-up store te Antwerpen (Meir 85) en Gent (Kalandeberg 7),bij verschillende opticiens en op de webshop. De ALLURE- en VOYEUR-lijn zijn onlangs aangevuld met 14 nieuwe monturen voor zowel mannen als vrouwen. De monturen zijn stuk voor stuk vernoemd naar Amerikaanse oogartsen en allemaal geproduceerd in Duitsland en Frankrijk.

De sneakercollectie die Eline maakte in samenwerking met het Antwerpse merk SVNTY is uiteraard ook verkrijgbaar in pop-up stores.

Wil jij graag een klassevolle lunettes of kies jij liever voor een opvallende, stoere sneaker? Ga dan zeker eens langs bij een van deze tijdelijke stores.

Vond je dit een leuk artikel? Lees dan ook: Ontdek als eerste de collectie van Eline De Munck voor ZEBCrush of the day: de langverwachte Vogue Eyewear x Gigi Hadid collectie en 14 “ugly sunnies” die recht uit de wielerwereld lijken te komen

| | | |
Tags: Brillen, Brillenmerk, Eline De Munck, Fashion, Odette Lunettes.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures