Interview met ‘Girls on Film’-collectief: “Vrouwen in de filmsector verdienen een duwtje in de rug”
© Getty Images

Interview met ‘Girls on Film’-collectief: “Vrouwen in de filmsector verdienen een duwtje in de rug”

Door Florianne Thys
Leestijd: 2 min

In de bijna 100-jarige geschiedenis van de Oscars kregen amper zeven vrouwen de prijs van beste regisseur. Vrouwelijke creatievelingen blijven onderbelicht. Het Antwerpse 'Girls on Film'-collectief wil daar verandering in brengen. Vanuit een feministisch oogpunt bieden Chiara, Eline en Sofie vrouwelijke regisseurs een platform en centraliseren ze vrouwelijke ervaringen.

/

De kiemen van Girls on Film ontsproten in 2018, tijdens een koffie in een klein cafeetje. Hun passie voor film en feminisme in combinatie met een heropleving van de feministische literatuur in 2018, bleek een schot in de roos. Drie jaar later heeft het collectief al wat naambekendheid kunnen genereren en organiseren Chiara Candaele, Sofie Van Der Vreken en Eline Van Hooydonck, screenings van filmproducten die vrouwelijke ervaringen centraal zetten.

Girls on Film

“Het leek ons interessant om een platform te creëren waarmee we zelf screenings kunnen organiseren. Een ruimte te kunnen zijn om discussies aan te gaan over film en de topics die erin voorkomen. Over vrouwen en vrouwbeelden in cinema.” Het collectief is ervan overtuigd dat vrouwen in de filmsector een duwtje kunnen gebruiken. Hun drijfveer is om vrouwelijke regisseurs in de spotlight te zetten en hun werk en creativiteit te eren. Maar dat is niet alles: vrouwelijke ervaringen centraliseren vormt de tweede opzet. Film is volgens hen het meest geschikte medium om laagdrempelige debatten te voeren over hedendaagse onderwerpen zoals seksualiteit, gender, #metoo etc.

Interview met 'Girls on Film'-collectief: Vrouwen in de filmsector verdienen een duwtje in de rug - 1

Girls on Film

/

Vrouwelijke ervaringen staan centraal

“Door naar film te kijken, leer je jezelf te verplaatsen in de leefwereld van andere mensen. We denken dat dit heel verbindend kan werken en dat films screenen een motor van maatschappelijk debat kan zijn.” Met een kritische blik proberen ze naar vrouwbeelden in cinema te kijken. En dat doen ze aan de hand van een inleidend gesprek, een gastspreker en een interactief dialoog met de kijkers. De gastspreker vormt zowat iedere screening de kers op de taart omdat zij als geen ander gepassioneerd over een onderwerp kan praten. Daarnaast verbreedt een gastspreker het filmkanon van de drie vrouwen. Aangezien iedereen een andere visie heeft over wat hij of zij ziet. Alsook over de herinneringen die het oproept.

De Cinema in Antwerpen

Het afgelopen jaar dachten de drie onderneemsters na over hun online aanwezigheid en dat extra duwtje dat het nodig heeft. Dit kan hun opzet om vrouwelijke regisseurs meer bekendheid te geven alleen maar ten goede komen. Op dit moment bereiken ze al een heel divers publiek: zowel filmliefhebbers als geïnteresseerden in het feminisme, zowel vrouwen als mannen. Maar hoe meer publiek, hoe beter want Girls on Film wil een meerwaarde betekenen voor het vrouwelijke filmtalent in Vlaanderen en België. Hoewel het collectief naar eigen zeggen “het gat in het Antwerpse cinemalandschap” gevonden heeft, willen zij hun oriëntatie verbreden naar andere steden. Op dit moment vinden de screenings voornamelijk plaats in De Cinema in Antwerpen, maar het collectief staat open voor samenwerkingen. Én voor een breed en gediversifieerd publiek dat een passie deelt voor het feminisme.

Interview met 'Girls on Film'-collectief: Vrouwen in de filmsector verdienen een duwtje in de rug - 2

Iris Walraven – Frons photography

De toekomstige filmscreenings van het collectief, kan je volgen via hun Facebookprofiel.

/

Lees meer Marie Claire op: Achter de schermen met Kristen Stewart voor Chanel; Deze vrouwen bepaalden mee de geschiedenis van Cartier; Bekijk hier de film van Solange Knowles voor de International Woolmark Prize 2021

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Feminisme, Girls on film, Oscars, Vrouwelijke regisseurs.