Iedereen ervaart telewerken op een andere manier. Voor sommigen is het een droom die uitkomt, voor anderen is het dat helemaal niet.
In huis is er veel meer afleiding. De was die nog gedaan moet worden, een klusje dat al lang op zich wacht of soms wil je ook gewoon even rustig kunnen Netflixen vanuit de zetel in plaats van alsmaar te werken. Herkenbaar? Wij helpen je op weg.
Een werkruimte inrichten
Nummer één om effectief thuis te kunnen werken, is het creëren van een goede werkruimte. Want nee, de zetel of je bed houden je alleen maar lui. Dat is geen optie.
Lees ook: 6 tips voor een geslaagde feestviering
Als je een kamer hebt waar je je kan afzonderen en waar je ruimte voor jezelf kan creëren, is dat ideaal. Een afgezonderde kamer zal je namelijk helpen onderscheid te maken tussen werk en privé. Zorg ook voor een voldoende groot bureau.
Heb je geen aparte kamer ter beschikking, probeer dan jouw werkruimte in de woonkamer in te richten. Zorg ervoor dat je ook hier een voldoende groot werkblad hebt én de juiste benodigdheden.
Om je goed te voelen in je werkomgeving, kan je altijd wat decoratieve elementen toevoegen. Denk aan bloemen, kaarsen, foto’s enzo.
View this post on Instagram
Maak een ‘contract’ met je entourage
Stel, in ieders voordeel, een contract op met de mensen waarmee je samenwoont. Daarin spreek je af wanneer je wel en niet werkt.
Doe dit ook met jouw kinderen. Op die manier begrijpen zij dat je niet vrij bent, maar aan het werk. Probeer activiteiten voor hen te vinden die ze in tussentijd kunnen doen. Trek ook duidelijke werkgrenzen met je partner, zodat hij of zij jou niet stoort wanneer je bijvoorbeeld aan het videobellen bent met je baas.
Lees ook: Telewerken terug verplicht: dit is de perfecte zithouding volgens een osteopate
Hetzelfde geldt voor jouw ouders, als je nog bij hen woont en nog studeert. Zo kunnen ze je niet vragen om het vuilnis buiten te zetten, terwijl jij net een belangrijke presentatie probeert te volgen.
Stel dus een contract op zodat al jouw huisgenoten het eens zijn met jouw werkregels en zorg er ook voor dat iedereen het ondertekent.
Comfortabel kleden
We weten dat het verleidelijk is om de hele dag in je pyjama rond te lopen, maar je doet het beter niet. Je ’s morgens klaarmaken alsof je naar je werk gaat, helpt om je professioneel op te stellen.
Lees ook: Zo implementeer je meer beweging in je dagelijks leven
Maar dat betekent niet dat we geen waarde hechten aan comfort. Je hoeft je niet helemaal op te kleden. Trek gewoon je nachtkleding uit en wissel naar een andere ‘dagoutfit’. Dat kan evengoed een joggingpak zijn.
Na een goede douche om wakker te worden, trekken we dus een comfortabele outfit aan en zij we helemaal klaar om thuis aan onze werkdag te beginnen.
View this post on Instagram
Haal een frisse neus en neem pauzes
Omdat je altijd in dezelfde ruimte werkt, is het belangrijk dat je af en toe verplaatst. Neem dus de tijd om pauzes te nemen en af en toe een frisse neus te halen. Ten eerste werkt het om je hoofd leeg te maken en je energieniveau te verhogen. Ten tweede is het goed om vitamine D op te doen.
Lees ook: Is warm water met citroen echt zo gezond?
Een andere goed pauze van het telewerken is beweging. Neem de tijd om te sporten of te mediteren zodat je je aan het einde van de dag ook lichamelijk moe bent en niet alleen geestelijk van het telewerken. Veel platforms bieden nu trouwens ook gratis content aan om thuis te sporten!
Maak een schema aan en probeer je eraan te houden
Een schema opstellen is essentieel. Telewerken betekent niet dat je je gebruikelijke dagritme helemaal om moet gooien. Probeer je nieuwe schema gewoon af te stellen aan de vaste tijden die je al had, zoals etenstijden of het aantal uren dat je slaapt.
Lees ook: Met deze 8 tips blijf je zélf de baas over stress
Urenlang werken aan één stuk is ook niet ideaal. Stel jezelf een bepaald doel op in uren. Als je dat gehaald hebt, geef je jezelf een kwartier pauze. Aarzel ook niet om to-do lijstjes te gebruiken die je helpen deze doelstellingen te bereiken en jouw werktijd goed te beheren. Een belangrijk punt is dat je dit schema ook meedeelt aan de mensen om je heen.
View this post on Instagram
Communiceren met de collega’s
Communicatie is de sleutel tot elke relatie, ook de professionele. Helaas hebben wij ten tijde telewerk niet meer de mogelijkheid om uit onze bureaustoel op te staan om met onze collega’s over een dossier te praten. Zorg er dus alternatieve manieren om met jouw collega’s te communiceren. Maak een groep aan op sociale netwerken of zet Skype/Zoom aan om met elkaar te videobellen.
Voel je niet schuldig
Het is ook niet erg als je niet de hele tijd een regelmatig werkritme kan aanhouden. Thuiswerken is gewoon niet gemakkelijk. Je hebt veel meer afleidingen van buitenaf dan op kantoor. Vooral in deze tijden met de kinderen thuis, buren die aan het tuinieren zijn of de vele joggers die langs je raam rennen.
Dus stop met je schuldig te voelen. Om je te helpen de doelen op jouw to-do lijst te bereiken, gun jezelf een beloning na elke succesvolle dag telewerken. Jij hebt de kaarten in handen. Het is aan jou, succes!
Lees ook: Hoe een degelijke planning stress of paniekaanvallen kan reduceren