Hoe een degelijke planning stress of paniekaanvallen kan reduceren
©

Hoe een degelijke planning stress of paniekaanvallen kan reduceren

Door Kim De Craene
Leestijd: 2 min

Een degelijke planning maken zorgt niet alleen voor minder stress en paniek maar maakt soms zelfs het verschil tussen falen en slagen. Stephanie Hauben van SuccesPlanner vertelt in vijf tips hoe een planner je kan helpen om stress of paniekaanvallen te reduceren.

/

“Stress of paniekaanvallen hebben meestal te maken met het gevoel onder druk te staan en hieraan niet te kunnen voldoen. Je hebt 1001 dingen aan je hoofd en ziet door de bomen het bos niet meer. Door al je to do’s, afspraken, reminders en deadlines in een structuur te gieten en neer te schrijven creëer je meer overzicht. Dat geeft meestal meer rust in je hoofd”, zegt Stephanie Hauben.

Lees ook: Met deze 8 tips blijf je zélf de baas over stress.

Zo reduceer je stress of paniekaanvallen

Hoe een degelijke planning stress of paniekaanvallen kan reduceren - 1

Mine Dalemans

“Bij sommige mensen blijkt de weekplanning ineens zo vol te staan dat het in één klap duidelijk is dat er tijd te weinig is om alles te doen. Als je tot die vaststelling komt zit er maar één ding op: hulp inroepen of dingen schrappen. Dat vinden veel mensen best moeilijk. Hulp vragen kunnen of willen ze niet en dingen schrappen zien ze ook niet zitten. Het is om die reden dat we er zes jaar geleden voor kozen om niet gewoon een standaardplanner of agenda uit te geven, maar er een lifecoach op papier aan te koppelen. Het eerste deel van het boek draait om bewuster leven. Als je je bewust bent van wat je met je leven wilt doen en wat voor jou belangrijk is, zal het ook gemakkelijker zijn om keuzes te maken.”

“Als je aan de slag gaat met plannen is het belangrijk om zelfzorg in te plannen in je weekplanning. Je moet erover waken dat je batterijen nooit helemaal leeg geraken, door regelmatig tijd voor jezelf te nemen. In een wereld van verplichtingen plus een continue informatiestroom is dat geen overbodige luxe. Zelfzorg is voor iedereen verschillend. Het gaat erom dingen te vinden die je rust brengen, zoals een wandeling maken, een koffie drinken met een vriendin, mediteren, tekenen, journaling, tuinieren, een boek lezen, voldoende slapen of lekker koken.

Net omdat we een eindeloze lijst aan to do’s proberen af te werken, zijn dit de zaken die er als eerste aan moeten geloven als we in tijdnood geraken. Door ze bewust in te plannen in je week- of dagschema geef je er meer belang aan, ze staan zwart op wit genoteerd. Hierdoor ga je er vaker aan herinnerd worden en zal je ook beter je best doen om ze uit te voeren.”

/

“Iets neerschrijven doet iets met je brein”

“Plannen op papier is, net omwille van het feit dat we in een gedigitaliseerde wereld leven, een groot voordeel. Iets neerschrijven doet iets met je brein. Je woorden in je eigen handschrift zien staan heeft een ander effect op je brein dan het af te lezen van een computerscherm. Bovendien is naar papier grijpen een soort van digitale detox: je bent even alleen maar bezig met jezelf en je tijd, en niet met de honderd meldingen die tevoorschijn komen als je je smartphone in de hand hebt.”

Hoe een degelijke planning stress of paniekaanvallen kan reduceren - 2

Studiovision

“Mensen die last hebben van stress en paniekaanvallen zijn dikwijls mensen die het graag allemaal heel goed willen doen. Ze zijn niet snel tevreden over hun eigen prestaties. Een eerlijke, oprechte zelfreflectie kan dan helpen. In de SuccesPlanner hebben we na elke maand een dubbele pagina met een zogenaamde maandcheck-up ingebouwd. We vragen wat je de afgelopen maand deed waar je trots op bent en welke vooropgestelde doelen je behaalde. Wat we merken is dat mensen gaan zeggen: “Oh, het is niet allemaal slecht, ik heb het eigenlijk toch maar mooi klaargekregen.” We worden wat minder streng voor onszelf. Een andere vraag is “Waar ben je dankbaar voor?”. Ook die is heel efficiënt. Als je de focus even kan richten op dankbaarheid, krijgt paniek minder de kans om toe te slaan.”

Hoe een degelijke planning stress of paniekaanvallen kan reduceren - 3

Succesplanner

Lees ook: Een studie bewijst eindelijk dat vrouwen niet emotioneler zijn dan mannen.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Paniekaanval, Stress.