Het verhaal achter de schattigste trend op TikTok, de sonny angels
© @sonnyangel.usa

Het verhaal achter de schattigste trend op TikTok, de sonny angels

Door Lotte Gillis
Leestijd: 2 min

Op TikTok volgen trends elkaar in een sneltempo op. Toch gaan die trends niet altijd over nieuwe producten. Dat bewijzen de sonny angels, de schattige poppetjes veroveren menig for you page.

1/3

Je hebt ze misschien al eens voorbij zien komen, de naakte poppetjes van amper 7,5 centimeter groot met een kinderlijk gezichtje. De poppetjes variëren van elkaar door hun hoofddeksel en komen in een mysterieus doosje. Koop je een sonny angel dan kan je dus zelf niet kiezen welk exemplaar je krijgt onder het motto ‘jij kiest de sonny angel niet, maar de sonny angel kiest jou’. De poppetjes zijn een heuse rage op TikTok, sonny angel unboxings behalen honderd duizenden weergaven op de app.

Lees ook: Palm Beach Blonde wordt dé haarkleur van deze zomer

2/3

Waar dienen ze voor?

Sonny angels kunnen gezien worden als collector’s items. Zo komen ze in verschillende thema’s als fruit, dieren… Elk hebben ze ander hoofddeksel, denk aan een kers, aardbei of een kip. Hoewel ze vooral heel schattig zijn zouden ze ook dienen als kleine geluksbrengers. In België kan je ze online verkrijgen of in winkels als Am Stram Gram in Ukkel of The Fallen Angels in Gent en ze kosten rond de 10 euro.

Naast de hoofddeksels zijn er nog verschillen tussen de mannetjes. Zo heb je normale sonny angels die rechtstaan en hippers. De hippers hebben een plaklaag aan hun buik wat het mogelijk maakt om ze ergens aan te bevestigen, denk aan je laptop, tv of zelfs bloempot.

Krijg je een sonny angel te pakken dan is het nog niet zeker wat er uiteindelijk in het doosje zal zitten. Er is namelijk ook een uniek figuurtje genaamd Robby. Dit kleine konijntje is een echt collector’s item en zit maar in 1 op de 144 verpakkingen.

3/3

Hun oorsprong

Hoewel ze nu pas een echte hype kennen, zijn de figuurtjes allesbehalve nieuw. Ze bestaan al sinds 2005 en waaiden over van Japan naar ons land. Het figuurtje zelf werd bedacht door Tory Soeya, de CEO van het productiebedrijf Dreams. Hij baseerde zich op een meer dan 100 jaar oud figuurtje genaamd Kewpie die geïnspireerd was op de babyversie van cupido.

Hoewel de sonny angels er eerder kinderlijk uitzien zijn ze toch vooral een succes bij vrouwen rond de 25 jaar en verrassend genoeg was dat ook het initiële doelpubliek. Het idee erachter is dat de poppetjes dienen als een soort ‘vriendje’ voor vrouwen die het moeilijk hebben in hun werk- en privéleven. Vanaf hun mid 20’s wordt er ontzettend veel van vrouwen verwacht zoals carrière maken en een gezinsleven opbouwen. Dit kan veel stress met zich meebrengen. De sonny angels dienen dus vooral om comfort te bieden in die stresserende levensperiode.

De echte hype van de sonny angels is dus te wijten aan de snelheid van TikToktrends en het succes van unboxing video’s. Zo zijn video’s waarbij influencers spullen unboxen die ze gekocht of gekregen hebben uitzonderlijk populair. Daarnaast speelt ook het nostalgische aspect een rol, steeds meer nieuwe trends houden namelijk verband met onze kindertijd. Zo maakten we in het najaar nog kennis met een heuse strikken rage waarbij iedereen spontaan weer naar de strikken greep die ze als kind droegen.

Lees ook: Clio Goldbrenner popt up bij Maasmechelen Village

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: TikTok.