Haider Ackermann zal instaan voor het ontwerpen van de collecties en toezien op het algemene (visuele) imago van het modemerk. In een persbericht schrijft Maison Ullens dat de aanstelling van Ackermann een keerpunt is in hun tienjarige geschiedenis.
Maison Ullens
Barones Myriam ‘Mimi’ Ullens de Schooten richtte in 2009 Maison Ullens op. Eerst lanceerde ze samen met haar kleindochter Laurence een capsulecollectie van twintig items. Ze moest er vooral zelf makkelijk in kunnen reizen naar de verschillende scholen en weeshuizen die ze in Nepal oprichtte met haar man Guy. De collectie werd met de jaren steeds uitgebreid en respectievelijk Veronique Leroy en Kim Laursen namen plaats aan de ontwerptafel.
Lees ook: Ontdek de geschiedenis van de Love-armband van Cartier.
Hoewel de merknaam je wellicht niet bekend in de oren klinkt, heeft het huis goed draaiende winkels in Parijs, New York en het Amerikaanse mondaine skioord Aspen. Met de komst van Ackermann hoopt het Belgische merk wellicht de bekendheid ook in eigen land te vergroten.
Haider Ackermann
Wat er verder staat de gebeuren met Ackermanns eigen gelijknamige label is voorlopig koffiedik kijken. In een interview met De Tijd zei eigenaar Anne Chapelle dat het merk een “megaverlies” draait. Ze vond een overnemer, maar het is niet duidelijk of de verkoop doorging. Zijn team dat vanuit Antwerpen werkt, doet voorlopig nog gewoon voort. Ackermanns kenmerkende stijl is geliefd bij sterren als Tilda Swinton, Kanye West en Timothée Chalamet. Tot 2018 was hij ook drie jaar creatief directeur bij luxehuis Berlutti.
Lees ook: The Kooples strikt Vincent Cassel & Vincent Tunakey als nieuwe ambassadeurs.