Vóór de nieuwe overeenkomst gold het Bangladesh-akkoord. Een overeenkomst met een naar smaakje aan sinds de instorting van de Rana Plaza-fabriek in Dhaka in 2013. Hier kwamen 1134 mensen om het leven, waarna de schrik groot was dat dit akkoord verlengd zou worden. Gelukkig voerden werknemersvakbonden een grote strijd voor eerlijke en eerbiedige rechten voor werknemers en bereikten ze hiermee een nieuwe én betere overeenkomst.
Nieuwe overeenkomst, nieuwe kledingindustrie
De nieuwe overeenkomst is er eentje van bindende aard, wat een grote vooruitgang biedt op juridisch vlak. Het is namelijk zo dat een bindend contract voor de rechter kan worden gebracht als een merk verplichtingen in de wind slaat of negeert. Iets wat in de vorige overeenkomst ontbrak. Toch heeft het Bangladesh-akkoord wel degelijk een verbetering laten zien wat betreft veiligheid op de werkplek. De bedoeling van het nieuwe akkoord is deze verbeteringen te bewaren, maar vooral om naast de werkplek, ook de gezondheid en veiligheid van de werknemers te verbeteren. Vanaf 1 september gaat de nieuwe overeenkomst in werking en stelt men het doel om met dit akkoord levens te redden.
Lees ook: Kledingarbeiders in lagelonenlanden lopen miljarden aan loon mis.
Corona als doornsteek in kledingindustrie
Sinds corona wereldwijd zijn intrede deed, verslechterde dit enkel de situatie op de werkvloer in Bangladesh. Miljoenen werknemers, waarvan 80 procent vrouwen, verloren hun job of kregen een aanzienlijk minder loon door grote merken die orders annuleerden of weigerden te betalen. De strijd voor een nieuwe overeenkomst was broodnodig, niet enkel voor gezondheidsredenen maar ook omwille van het financiële aspect.
“Het is tijd voor regelgeving om andere kwesties aan te pakken, zoals gendergerelateerd geweld, salarisdiefstal, ontslagvergoedingen, etc. Het gaat niet enkel om de fysieke veiligheid van werknemers. Dit is een prachtige eerste stap, maar laten we nu voortbouwen op dit model, want we weten dat dit model werkt”, dat zegt Ayesha Barenblat, oprichter en CEO van de non-profitorganisatie Remake.
Veiligheid en bescherming vermenigvuldigen
Dankzij de nieuwe overeenkomst is de eerste stap richting een veiliger en transparanter Bangladesh gezet. Het is belangrijk dat nu ook andere merken zich hiermee verbinden om bescherming aan alle werknemers in de kledingindustrie te kunnen garanderen. Door de overeenkomst te ondertekenen, heb je als merk het recht om deze verbintenis door te trekken naar andere landen. Op dit moment is geweten dat H&M, Zara en Uniqlo de koplopers zijn, wat betreft andere merken zal dit op 1 september bekend worden gemaakt.
Werknemersvakbonden en campagnevoerders bereiken met dit akkoord een hoogtepunt. Met intens actievoeren aan de basis. Om het in Barenblat haar woorden te zeggen: een petitie ondertekenen of tweet versturen doet er wel degelijk toe. Zo riep de Schone Kleren Campagne enkele maanden geleden op dat kledingmerken hun verantwoordelijkheid dienden te nemen zodat kosten niet op de meest kwetsbaren, de werknemers, terechtkomen. Een campagne die zo te zien zijn invloed heeft gekend, naast de andere vele acties die mode-activisten ondernamen en blijven ondernemen.
Lees meer Marie Claire op: Deeltijds werken als enige optie om dure prijs of volle wachtlijst van kinderopvang te ontkomen; Nooit meer terug naar kantoor: 8 op de 10 Belgen willen blijven telewerken.