Kledingarbeiders in lagelonenlanden lopen miljarden aan loon mis
© Unsplash

Kledingarbeiders in lagelonenlanden lopen miljarden aan loon mis

Leestijd: 1 min

De pandemie hakt ongenadig in op de levens van textielarbeiders in lagelonenlanden. Miljoenen onder hen hebben minstens een deel van hun loon niet gekregen, soms zelfs helemaal niets meer. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Schone Kleren Campagne, een ngo die zich inzet tegen uitbuiting in de kledingindustrie. 

/

De mode-industrie is hard getroffen door de coronacrisis. Winkels en ateliers moesten lange tijd dicht blijven en online aankopen hebben het omzetverlies voor de meeste zaken lang niet kunnen compenseren. Door die sluitingen annuleerden modemerken massaal hun bestellingen, zonder daarbij rekening te houden met de al erg onderbetaalde textielarbeiders die hun kleren maken. Als gevolg moesten de arbeiders verplicht onbetaald verlof nemen, werden ze ontslagen of zagen ze hun loon plots gehalveerd. 

“Omdat deze arbeiders al leefden van niets hebben ze nauwelijks kunnen sparen voordat de pandemie toesloeg,” aldus Khalid Mahmood, directeur van de Pakistaanse Labour Education Foundation. “Velen van hen kampen met schulden. Door de crisis zijn arbeiders niet in staat om hun families behoorlijk te voeden of het schoolgeld voor hun kinderen of medische kosten te betalen.”

Miljarden minder

Uit een analyse van Schone Kleren Campagne en het Amerikaanse Worker Rights Consortium blijkt dat arbeiders in Zuid- en Zuidoost-Azië in de maanden maart, april en mei gemiddeld 62% van hun reguliere inkomen ontvingen. In India zakte dat percentage zelfs tot onder de 50%. Geëxtrapoleerd naar de wereldwijde kledingindustrie, gaan de onderzoekers ervan uit dat arbeiders in lagelonenlanden tussen de 3,19 en 5,79 miljard dollar zijn misgelopen.

“Bij gebrek aan systematische gegevens moesten we onze schattingen baseren op aannames en ons onderzoek beperken tot zeven landen”, zegt David Hachfeld, van Schone Kleren Campagne. “Maar we hebben geen reden om aan te nemen dat de situatie significant beter is in hotspots voor lagelonenproductie die we niet hebben onderzocht.”

Oproep

De Schone Kleren Campagne roept op dat kledingmerken hun verantwoordelijkheid moeten nemen. “Alleen als merken en detailhandelaren zich individueel en publiekelijk committeren aan zo’n loonverzekering, kunnen we vermijden dat de kosten steeds worden doorgeschoven en neerkomen op de schouders van de meest kwetsbaren in de keten,” aldus Wyger Wentholt, woordvoerder van de ngo.

Een aantal merken hebben ondertussen betalingen gedaan. Toch zijn er nog steeds merken zoals C&A en Urban Outfitters die zich in stilzwijgen hullen. Een volledige lijst daarvan kan je hier vinden.

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Corona, Schone Kleren Campagne, Textiel in verzet.