Waarom groene sapjes soms minder gezond zijn dan je denkt

door Léonie Van de Vliet
groen_sapjes_marieclaire
©Getty Images

Groene sapjes, hét opstapje naar een gezondere levensstijl! Althans, zo lieten talloze kookboeken, influencers en winkelketens de voorbije jaren uitschijnen. Mogen we hen geloven of zijn deze healthy drinks soms toch minder gezond? Wij zochten het voor jou uit! Lees ook zeker verder voor een aantal écht gezonde en lekkere receptjes.

Koop jij je groene sapjes in de winkel of flans je ze liever zelf in elkaar? Voor beide opties gelden er een aantal zaken waarmee je best rekening houdt, wil je genieten van een gezond tussendoortje. Wij verzamelden de belangrijkste tips voor het samenstellen of nakijken van de ingrediënten.

Lees ook: Kombucha: wonderdrank of nieuwe gezondheidshype?

1/

Opletten voor…

Te veel fruit

Het klinkt misschien niet ongezond, maar het probleem met vele groene drankjes is dat ze veel fruit bevatten. Natuurlijk is fruit op zich gezond, het bevat namelijk veel vitaminen en mineralen. Echter, té veel fruit brengt dan weer té veel suikers met zich mee. Probeer een smoothie of sapje te maken met meer groenten dan fruit! Vooral met bladgroenten zoals spinazie of kool vul je gegarandeerd een gezond glas.

Te weinig vezels

Groene sapjes bevatten een hoop voedingsstoffen, maar vaak te weinig vezels. Wanneer je het sap uit groenten perst, verdwijnen hun vezels. “Hoezo vezels?”, horen we je denken. Die vezels heb je nodig om een vol gevoel te krijgen én om suikers langer uit je systeem te houden. Hoewel sapjes dus een lekker en gemakkelijk tussendoortje zijn, blijven groenten in hun geheel nog altijd de gezondste optie!

Onbetrouwbare labels

Koop jij je sapjes vooral kant-en-klaar in de supermarkt? Let dan op voor onbetrouwbare labels! Onthou vooral dat bedrijven vaak liever winst maken dan jou een stralende huid te bezorgen. Als het te goed klinkt om waar te zijn, dan is het soms gewoonweg niet waar. Kijk dus altijd de ingrediënten na van je drankje en maak ze indien mogelijk zelf!

Lees ook: Gezond en kleurrijk: dit zijn de foodtrends voor 2019

2/

DIY: de beste insta-receptjes

Omdat je met smoothies of sapjes uit de supermarkt nogal weinig controle hebt over de kwaliteit en hoeveelheid van bepaalde ingrediënten, raden wij aan je drankjes zelf te maken. Je kiest volledig zelf wat je drinkt én wie weet hou je er een leuke instagrampost aan over. Dat deden volgende accounts je alvast voor:

(Klik op de post voor het bijhorende gezonde en lekkere recept!)

#1. @DeliciouslyElla

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Deliciously Ella (@deliciouslyella) op

#2. @mynewroots

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Sarah B, Holistic Nutritionist (@mynewroots) op

#3. @julieslifestyleofficial

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Julie Van den Kerchove / Keto (@julieslifestyleofficial) op

#4. @nutritionstripped

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door McKel Kooienga, MS, RDN, LDN (@nutritionstripped) op

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door McKel Kooienga, MS, RDN, LDN (@nutritionstripped) op

Lees ook: 5 opkomende Belgische foodies om te volgen op Instagram

| | | |
Tags: Gezond, Green juice, Groene smoothie, Groenten, Recept, Smoothie.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures