GETEST: Bokstraining als fysieke én mentale work-out
© Shutterstock

GETEST: Bokstraining als fysieke én mentale work-out

Leestijd: 2 min

Boksen is een hype. Half bekend Vlaanderen waagt zich regelmatig in de ring - spontaan denken we aan Nathalie Meskens, Laura Tesoro en Matthias Schoenaerts - én we hebben met Daniella Somers ook een meervoudig wereldkampioene waar we trots op mogen zijn. Maar is boksen nu echt de moeite waard als work-out? Wel, wij hebben het voor je uitgetest en stuurden onze online beautyredactrice Vicky op pad met een paar very stylish bokshandschoenen, noblesse oblige.

Sporten is nooit mijn favoriete bezigheid geweest. Dus als ik extra voordelen aan de fysieke inspanning kan koppelen, dan doe ik dat ook. Liefst zou ik mij beperken tot enkele sessies hatha yoga per week. Hatha legt immers evenveel nadruk op het bereiken van mentaal evenwicht als op soepelheid. Bovendien, mits je bereid bent om hard genoeg je best te doen, krijg je er ook nog een strakkere core van, wat zeker een pluspunt is. Fit ga je van hatha yoga echter niet worden, dus ging mijn zoektocht naar een complete work-out verder.

Enter boksen. Om meteen één zorg weg te halen: nee, je hoeft geen klappen in het gezicht te incasseren om deel te nemen aan een bokstraining. Tenzij je partner over een gebrekkige oog-handcoördinatie beschikt, blijft je gezicht buiten schot. Tijdens de sessie waar ik aan deelnam, sloegen mijn partner en ik om beurt op elkaars omhoog gestoken, in bokshandschoenen gehulde vuisten. Compleet pijnloos voor je handen, met andere woorden, maar onherroepelijk vermoeiend voor je armen.


Een foto van voor de workout (en ja, ik ben de licht bezorgde journaliste uiterst links)

De gezond video van vandaag :
Intermittent fasting waarom zou je dat doen

Opwarmen doe je door een tiental minuten stevig ter plaatse te lopen, te springen en te ‘planken’. Voor wiens sportieve ervaring niet bijster veel verder reikt dan de neerwaardse hond is dit voldoende om knalrood uit te slaan (om over de pijn in je spieren nog maar te zwijgen). De trainer toonde echter geen genade: de bokshandschoenen gingen meteen aan en we kregen een stoomcursus techniek. Eén been vooruit, armen voor het gezicht, en slaan met je hele bovenlichaam. Wat je er zelf bij verzint (een kleine slag voor de files van de ochtendspits, een grote slag voor je krappe deadlines) is natuurlijk helemaal aan jou.

Een bokstraining is intens, empowering en toch ontspannend. Bovenop de weldaad aan hormonen die elke vorm van lichaamsbeweging met zich meebrengt, merkte ik dat ik mijn zorgen van de werkweek inderdaad prima van me af had kunnen meppen. Afgaand op de stramme spieren de dag nadien, wordt je core serieus aan het werk gezet. Ook mijn schouders en armen, die met het oog op de zomer best wat versteviging kunnen gebruiken, hebben afgezien. Met andere woorden: ik ben overtuigd! Of ik mezelf zover krijg om regelmatig terug te komen, is een andere kwestie.

Mecover marie claire april 2017er over boksen als work-out en waarom Daniella Somers de sport aan iedereen zou aanraden, lees je in het aprilnummer van Marie Claire. We geven je er tevens een overzicht van de beste boksschooladressen in Vlaanderen.

Vicky Dorny De artikels van >

Praat in memes, houdt van katten en neemt weinig zo serieus als goeie make-up. Atypische Antwerpenaar die durft toe te geven dat de stad eigenlijk één grote parking is.

Tags: Boksen, Bokstraining, Sporten, Workout.