Freedom of dressing: 5 genderneutrale labels om te onthouden
© @Official_rebrand

Freedom of dressing: 5 genderneutrale labels om te onthouden

Door Lieselot Luykx
Leestijd: 2 min

Doet het er eigenlijk nog toe wat mannelijk of vrouwelijk is in de mode? Een aantal jaren geleden leken de gendergrenzen nog muurvast te zitten en non-binair was nog niet eens een gekend woord. Vandaag de dag wordt de definitie van mannen- en vrouwenmode herzien én jawel, het lijkt te werken.

Unisex collecties en zelfs labels komen meer en meer voor. Omdat we bij Marie Claire gelijkheid en non-discrimatie een belangrijk onderwerp vinden, hebben we onze favoriete genderneutrale modemerken op een rijtje gezet.

<<Lees ook – Woman to watch: Maxim Magnus>>

/

One DNA

One DNA is een onafhankelijk opkomend designerlabel. De ontwerpers doorbreken de grens tussen dames- en herenkleding zonder aan stijl in te boeten. Hun genderneutrale pakcollectie was onlangs te zien in Highsnobiety en volgens WWD is ‘One DNA’  de winnende leider van de unisex-trend. 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Shop our latest Lookbook – www.onedna.earth

Een bericht gedeeld door One DNA (@onedna.earth) op

/

Bonne Suits Amsterdam

Bonne Reijn, de Amsterdamse oprichter van het merk vond dat de mode-industrie een te kort had aan iets. Hij wilde kleding maken waarbij geslacht, leeftijd en gelegenheid geen rol spelen. Kleding die een aanwinst is voor iedereens garderobe. Zo verkoopt hij maatpakken voor mannen én vrouwen in maat XXXS tot XXL. Voor ieder wat wils.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

New De Rrusie suits in Blue, Brown and Black! New fit with straight pants. Stay safe and shop online! Free shipping worldwide

Een bericht gedeeld door Bonne Suits Amsterdam (@bonnesuits) op

/

Jacqueline Loekito

‘Not just a label’ is het motto van het label van Jacqueline Loekito. Ze blaast met haar ontwerpen veel liefde in de wereld van genderfluïde mode. Haar stijl? Speels en toch rebels. Als je nog twijfelt of roze enkel en alleen is voor vrouwen, dan heb je het volgens de ontwerpster goed mis. Pink can be punk!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Dreamy shot @vogueitalia 🐋 styled by @sofialazzaristylist #ss20 #jacquelineloekito #hat #vegetabletanned #editorial #vogue #look #youweus

Een bericht gedeeld door Jacqueline Loekito (@jacquelineloekito) op

/

Official Rebrand

Het kledingmerk Official Rebrand geeft weggegooide kleding een tweede leven. Zo wil het label duurzaamheid aanpakken door op items te verven, erop te tekenen en door oude stuks nieuw leven in te blazen. Ook wil het label geen onderscheid maken op het gebied van gender, waardoor ze hier telkens rekening mee houden bij het creëren van de kledingstukken. Voor een uniek stuk ben je bij Official Rebrand aan het juiste adres.

/

LaneFortyfive

De filosofie van het merk is simpel: ‘We are what we wear‘. De collectie bestaat grotendeels uit unisex maatwerk. Alle stuks worden aangeboden in dezelfde stijl voor mannen en vrouwen, in dezelfde stof, alleen de broek heeft een klein verschil in pasvorm. 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

“procrastinate, we” . collection 8th, soon . photography: @tan_may_sax_ena

Een bericht gedeeld door LaneFortyfive (@lanefortyfive) op

Tenslotte zijn labels voor kleren, niet voor mensen. Draag waar je je goed in voelt! 

Vond je dit een interessant onderwerp? Lees dan ook – Internationale Vrouwendag: waarom is de strijd voor vrouwenrechten nog steeds nodig?

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Genderfluïde, Genderneutraal, Unisex labels.