De bestelsite zag vijf grote trends terugkomen, een overzicht!
Trend 1: Kleine momenten van geluk
2023 draait om een grotere diversiteit aan keuzes. Zowel over wat we willen eten en drinken, als de momenten waarop we bestellen. Bestellingen zijn niet langer beperkt tot ontbijt, lunch en diner. We zien volgend jaar een hoofdrol weggelegd voor bestellingen die ons kleine geluksmomenten bezorgen, denk hierbij aan een stuk gebak als vieruurtje of heerlijke koffie in de voormiddag.
We gaan volgend jaar ook meer voor comfort: zo laten 3 op de 10 Belgen, vooral Brusselaars en mannen, wel vaker boodschappen bezorgen. Van zij die dit al doen, zegt maar liefst 3 op de 5 (57%) dat ze dit in de toekomst (mogelijk) nog vaker zullen doen.
Trend 2: Kostenbewust genieten
Voor het komende jaar verwachten ze dat uitgavenbeheersing een grote rol gaat spelen. De crisis doet ons met andere woorden anders eten: we gaan anders bestellen, kiezen bewust voor grotere porties waarvan we meerdere keren kunnen eten en gaan vaker voor plantaardig. De helft van de Belgische jongeren is bereid om vaker vegan te kiezen in plaats van een vleesgerecht. Ook in Franstalig België overweegt 45% plantaardige gerechten als ze hiermee kosten kunnen besparen, in Vlaanderen gaat het om 34%. Twee op de drie (66%) Belgen overwegen ook om gerechten te bestellen waarvan ze meerdere dagen kunnen eten.
Het prijsbewuste eten zorgt ook voor creativiteit en inventiviteit onder Belgen. Met coupons of kortingen zouden 6 op de 10 (63%) van diegenen die wel eens online eten bestellen, in de context van de prijsstijgingen, overwegen om vaker eten te bestellen.
Lees ook: Kerstcadeaus 2022: dit wil onze fashion director Elspeth Jenkins voor Kerstmis
Trend 3: Bewust eten
We zoeken steeds vaker naar een evenwicht tussen wat er op ons bord ligt en de gezondheid van onszelf en de planeet. Flexitarische, vegetarische en vegan diëten worden steeds populairder. Het besef rondom duurzaam eten groeit. In 2022 veranderde de helft van de Belgen zijn eetgewoonten om gezonder te zijn. En die trend zet zich verder door. We vinden het almaar belangrijker om seizoensgroenten te eten (83%), maar vinden wel dat chefs creatiever mogen zijn in de bereiding ervan (58%). Ook vindt 7 op de 10 Belgen duurzame verpakkingen belangrijker dan een paar jaar geleden.
Vooral jongeren willen in de toekomst vaker veganistisch eten omdat het gezonder is en beter is voor het milieu (50% van de min-35-jarigen versus 27% van de 35 tot 54-jarigen en 17% bij de 55-plussers).
Trend 4: Culinaire nostalgie
We zijn in veel opzichten door de pandemie terug naar de basis gegaan en hebben onszelf de vraag gesteld: wat is belangrijk voor mij? Gedreven door die hang naar wat vertrouwd en comfortabel is, ziet Takeaway een trend van ‘culinaire nostalgie’ ontstaan. We gaan dus steeds vaker traditionele gerechten bestellen en eten.
Trend 5: Digitale gastronomie
De culinaire wereld speelt zich voor een groot deel online af. FoodTok- en Youtube-chefs zijn bijna even populair als traditionele chefs. Streamingplatforms voeden de foodie-fancultuur via een brede waaier aan voedselgerelateerde shows. In 2023 zal de wereld van ‘digitale gastronomie’ door chef-koks zelf worden aangedreven om in te spelen op de groeiende vraag naar gerechten met een intense smaak en gedurfde presentaties. Onze sociale media platformen zullen dus meer dan ooit gevuld zijn met beelden van kleurrijke en smakelijke gerechten.
Bijna de helft van de Belgen (45%), waarvan vooral Franstaligen, zegt dat het zien van kleurrijke en gekke voedselcombinaties ervoor zorgt dat ze dit zelf ook willen proberen. Een derde, waarvan opnieuw vooral Franstaligen, zegt wel eens gerechten te willen eten waarin minder traditionele ingrediënten gebruikt worden. Voor 61% van de Belgen is de kleur van hun eten belangrijk voor de totaalervaring. Daarnaast is ook de textuur (voor 84%), maar vooral de geur (voor 88%) erg belangrijk. Gen Z spant de kroon als het gaat om experimenteren en openstaan voor nieuwe dingen. 42% van de jongeren zou overwegen om super kleurrijk voedsel te eten.