Le Grand Numéro de Chanel: de expo over parfums die je niet wil missen deze winter
© Chanel

Le Grand Numéro de Chanel: de expo over parfums die je niet wil missen deze winter

Leestijd: 2 min

Van 15 december 2022 tot 9 januari 2023 organiseert modehuis Chanel in het Grand Palais Éphémère in Parijs een bijzondere tentoonstelling over haar cultparfums. Dit wil je weten over Le Grand Numéro de Chanel.

/

Van het legendarische N°5-parfum gaat wereldwijd elke 55 seconden een fles over de toonbank, maar daarnaast heeft Chanel ook heel wat andere iconische geuren in de collectie zitten. Het franse huis trekt deze winter alle registers open om haar parfums in de kijker te zetten.

Le Grand Numéro de Chanel

Van 15 december 2022 tot 9 januari 2023 nodigt de tentoonstelling Le Grand Numéro de Chanel bezoekers uit om een zintuiglijke reis te maken langs haar geuren: van de meest emblematische zoals N°5, Coco Mademoiselle over Chance en meer exclusieve parfums. Ook voor mannen staat er een ruimte in teken van Bleu de Chanel.

Lees ook: Het SS23 defilé van Chanel door de ogen van Marie Wijnants.

“Het idee van deze expo is om het unieke karakter van Chanel parfums te laten zien: onze geschiedenis en stijl zijn immers bijzonder. Bij Le Grand Numéro de Chanel gaat het om het beleven ervan. Een parfum lijkt soms iets vanzelfsprekend, maar de hele omgeving die rond de parfums wordt gecreëerd (het visuele, de ervaring), zorgt voor een extra dimensie. We ontwikkelden bijvoorbeeld toestellen waarmee je parfums kan ruiken, maar ook ingrediënten voor een volledig innemende ervaring, wat me in het geval van parfums essentieel lijkt”, aldus Olivier Polge, creatief parfumeur van Chanel, aan onze collega’s van Marie Claire Frankrijk.

Lees ook: Chanel herlanceert iconisch Première-horloge.

“Het idee is dat je je overgeeft aan dagdromen, dat je je eigen pad uitstippelt terwijl je van het ene universum naar het andere reist”, vertelt Thomas du Pré de Saint Maur, Head of Global Creative Resources voor de parfum-, beauty-, horloge- en juwelendivisies van Chanel. “Het is ook een sociale ervaring, een moment om te delen in de vakantiegeest, en voelt een beetje als het ontdekken van de etalages van de Parijse warenhuizen in de kersttijd.”

/

Virtuele realiteit, een rad van fortuin en een persoonlijkheidstest

De eerste ruimte is gewijd aan N°5, het cultparfum van het huis dat Ernest Baux in 1921 ontwikkelde. Dankzij virtual reality kruip je op de expo in de huid (en de neus) van de beroemde parfumeur en de geboorte van dit parfum, dat Gabrielle Chanel zo dierbaar was.

Een tweede ruimte die in het teken staat van het parfum Chance, nodigt bezoekers uit om geschenken te winnen door aan een rad van fortuin te draaien.

Daarna volgt de jazzy en urban speakeasy wereld van het Bleu parfum, waar de ingetogen sfeer je zintuigen zal prikkelen. Dankzij een Rorschachtest (een psychologische test die door Hermann Rorschach geïntroduceerd werd in 192, nvdr) kan je tenslotte je alter ego vinden tussen de 18 geuren van de Chanel Exclusifs lijn.

Een boetiek voor exclusieve Chanel geschenken

De tentoonstelling laat ook zien hoe parfum – dat een alledaags voorwerp is geworden – de grootste kunstenaars inspireerde. Wij denken in het bijzonder aan Andy Warhols zeefdrukken van de N°5 fles in de jaren 80. En voor de gelegenheid bracht het merk voor de allereerste keer 30 uitzonderlijke kunstwerken bijeen, geïnspireerd op ’s werelds beroemdste parfum.

Aan het einde van de expo kan je in een pop-up boetiek exclusieve producten kopen, zoals een tarotspel, een puzzel, een borduurpakket of een houten schaakbord.

De tentoonstelling Le Grand Numéro de Chanel is gratis, maar je moet wel een timeslot reserveren. Meer info vind je hier.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Chanel, Parijs.