Een op de tien jongeren tussen 15 en 24 jaar gaf toe in 2020 bewust namaakproducten te hebben gekocht. Die leeftijdsgroep is ook de grootste consument van namaakproducten. Naar aanleiding van de Internationale Consumentendag, lanceerde de FOD Economie een sensibiliseringscampagne bij die bevolkingsgroep. Ze zijn bijzonder actief op het internet, maar vaak niet bewust van de risico’s bij de aankoop van namaakproducten.
Lees ook: Hair slugging zou hét geheim zijn tegen droog en pluizig haar
Een week lang promootten daarom acht Belgische influencers een nieuwe, maar valse, website die lowbudgetproducten verkocht. Die werd speciaal voor de campagne gecreëerd en zal gedesactiveerd worden.
Dit bericht op Instagram bekijken
Echte influencers, valse producten
Na een eerste enthousiaste reactie op de “te mooi om waar te zijn”-aanbiedingen, brachten de influencers al snel enkele problemen en nadelen aan het licht, die zij met hun volgers deelden. Na een paar dagen ontmaskerden ze het bedrog en brachten een boodschap over aan hun volgers over de risico’s van namaak en de negatieve impact ervan op merken en de samenleving in het algemeen.
De gebruikte producten waren cosmetica, modeartikelen, elektronische onderdelen en speelgoed. Aan elke categorie was een specifieke boodschap gekoppeld (bv. gezondheidsrisico’s van namaakcosmetica, ontploffingsgevaar van elektronische producten, risico van wurging of verstikking door speelgoed, …).
Criminele activiteiten
Het initiatief was niet alleen bedoeld om mensen te wijzen op de veiligheidsrisico’s, maar ook om hen eraan te herinneren dat namaak vaak een financieringsbron is voor criminele activiteiten zoals het witwassen van geld, de financiering van terrorisme, mensenhandel, enzovoort.
Lees ook: Waarom de modewereld zich op NFT’s en de metaverse stort
Namaak kan ook flink in de buidel tasten: als je namaakgoederen koopt, geef je geld uit aan producten van slechte kwaliteit zonder enige garantie. Daarnaast loop je ook het risico om ze nooit te ontvangen als de douane ze onderschept of als ze niet verzonden werden door de verkoper.
Tot slot is namaak oneerlijke concurrentie voor merken en een ramp voor de economie. Alleen al in Europa heeft namaak naar schatting een negatieve impact van 60 miljard euro.
De campagne “Opgedreven strijd tegen namaak en piraterij 2022” is een initiatief van de FOD Economie, in overleg met de influencers Jaël Ost, Dorien Reynaert, Yara Desmet, Timothy Mudiayi, Vinz Kanté, Daniela Prepeliuc, David Antoine en Zoé Galliaerdt.