Waarom de modewereld zich op NFT’s en de metaverse stort
© Moose Knuckles

Waarom de modewereld zich op NFT’s en de metaverse stort

Leestijd: 3 min

Passen, kopen en customizen we onze kleding binnenkort in 3D-winkels? Steeds meer modemerken werken ondertussen samen met virtualrealityplatformen. Wij duiken in de nabije toekomst van de modesector, nu iedereen de mond vol heeft van het metaversum.

/

“Het Canadese luxe outerwear merk Moose Knuckles sluit zich aan bij de metaverse met een unieke NFT-jas gemaakt door de digitale Portugese kunstenaar Tiago Marinho. Moose Knuckles viert zo de opening van een gloednieuwe pop-up en is onderdeel van het merk z’n derde Heatmakers-initiatief”, leest het persbericht dat we onlangs in onze mailbox ontvingen. En Moose Knuckles is niet het enige merk dat de metaverse verkent aan de hand van NFT’s.

De metaverse, de toekomstige 3D-versie van het internet, belooft ons toegang tot onderling met elkaar verbonden virtuele en fysieke ruimtes waarin je kan werken, maar ook socializen, spelen, leren, creëren en uiteraard… shoppen! Deze droom uit 1992 van Neal Stephenson in zijn sf-boek Snow Crash, groeide uit tot de obsessie van Silicon Valley, en wordt nu langzaam reëel: Mark Zuckerberg via Meta, de vroegere Facebook-groep, en Microsoft met Mesh, de Teams-versie met een avatar… Ook de mode lijkt te bezwijken voor het fenomeen.

Lees verder onder de video.

Van Burberry tot Julien Fournier en zelfs Gucci: veel merken sprongen al op de virtuele kar. Ze doen dat vooral met NFT’s (non-fungible of niet- vervangbare tokens, nvdr) – digitale waardepapieren die versleuteld worden op de blockchain (technologie waarmee je data kan delen zonder tussenpersoon, nvdr). Ze maken verzamelaars gek die er waanzinnig veel geld voor neertellen. Of door de aankoop van 3D-ervaringsruimte op virtualrealityplatformen, zoals Sandbox, Roblox en Decentraland.

/

Het nieuwe eldorado, een tech-bubbel of een dystopisch scenario?

“Het onderwerp metaverse bestaat al lang”, bevestigt Deborah Marino, strategiemanager bij Publicis Luxe, het bureau dat de samenwerking bedacht tussen Balenciaga en de videogame Fortnite. “Maar de pandemie zorgde voor een extra boost.” Tijdens de lockdowns leerden IT-ers om de virtuele wereld en de werkelijkheid meer te mixen, met voorstellingen van defilés in ‘phygital’ (fysiek en digitaal) en ze ontwikkelden 3D-software om collecties op afstand te ontwerpen. De luxehuizen en sportmerken namen het voortouw.

“In het begin zag Balenciaga het meer als een reclamestunt”, vervolgt ze, “maar toen de volledige collectie ‘skins’ binnen een paar seconden uitverkocht bleek, begrepen we het potentieel van deze markt.” Volgens de investeringsbank Morgan Stanley kan de mode- en luxesector tegen 2030 vijftig miljard dollar uit de metaverse halen.

Pers

“Het is een wereld die je als etnoloog moet benaderen”, adviseert Marino verder, “een nog mysterieuze wereld bevolkt door gamers, fans van cryptovaluta, verzamelaars … maar waar ook plaats is voor creativiteit en stijl.” “Mensen hechten belang aan hun online identiteit en imago, het is een manier van zelfexpressie”, zegt ook Christina Wootton, vicepresident van de merk- samenwerkingen bij Roblox, een platform dat immersieve en speelse omgevingen voor mode ontwikkelt.

“Eén op de vijf Roblox-gebruikers werkt zijn avatar dagelijks bij.” Vandaar het succes van de ‘profile pics’, deze exclusieve profielafbeeldingen vliegen momenteel de deur uit bij Sotheby’s voor tientallen miljoenen euro’s. “Wie een CryptoPunk of Bored Ape Yacht Club als avatar heeft, behoort tot een hippe club met bijbehorende codes”, zegt Luc Jodet, medeoprichter van Arianee, een platform gespecialiseerd in NFT’s en actief in de luxesector. “Het is alsof je een Rolex hebt, alleen draag je het niet, het gaat meer om de fun van het verzamelen.” Givenchy werkte al samen met de kunstenaar Chito en Gucci lanceerde drie reeksen NFT’s met Superplastic, het ‘art toys’-merk van Paul Budnitz.

/

De toekomst

Voorlopig kunnen de modemerken en hun klanten zich nog niet voorstellen dat ze het fysieke object zullen opgeven. Maar over een tiental jaren zijn de jongere generaties ongetwijfeld bereid om 100% digitale producten te kopen. Die worden nu al voorgesteld als een ecologisch alternatief voor de fast fashion. Ze geven namelijk geen problemen qua afval, transport of voorraad, maar hebben wel een aanzienlijke CO2-voetafdruk (een NFT zou 200 kg CO2 produceren) – die kan verminderen met de komst van minder energie slurpende blockchains.

Nu al echter rijzen netelige vragen: wat met de veiligheid van de gegevens of de intellectuele eigendom? (Modehuis Hermès daagt de kunstenaar Mason Rothschild al voor de rechter voor het verkopen van zijn MetaBirkin’s, NFT’s geïnspireerd op de handtassen van het modemerk). En kan je vrij van het ene universum naar het andere gaan met behoud van je avatar?

“De metaverse is niet alleen een immersieve 3D-omgeving, het is ook een sociaal en economisch project”, aldus Luc Jodet. “Web3 (de nieuwe generatie internet, nvdr) wil gedecentraliseerde communicatie en financiële protocollen aanbieden die volledig toegankelijk zullen zijn voor iedereen, en dus niet afhangen van de grote platformen.”

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Metaverse, NFT, Virtuele mode.