Dit zijn de datingtrends voor 2023
© Shutterstock/MCB

Dit zijn de datingtrends voor 2023

Leestijd: 2 min

To date or not to date: that's the question. Doorheen de jaren gaan we steeds anders relaties aan. Dat is altijd zo geweest. Hoe gaan we liefhebben in 2023? Datingapp Fruitz voorspelt de trends. 

/

Hardballing

Hardballing – waarbij iemand duidelijk is over de verwachtingen van een relatie – werd vorig jaar het leven ingeroepen en zal volgens de app in 2023 meer dan ooit aanwezig zijn in het nieuwe jaar. Jongeren weten goed wat ze willen, want maar liefst 88% van de respondenten kon duidelijk aangeven waar ze momenteel naar op zoek zijn, of dat nu een onenightstand of een leuke date is. Zo is bijna de helft (46%) van de jonge singles klaar voor een serieuze relatie.

Sinds de pandemie denken ze dan ook bewuster na over daten en maken ze meer rationele keuzes. Deze ‘soul searching’-trend is duidelijk aanwezig onder Gen Z’ers en houdt niet alleen in dat je weet wat je echt wilt, maar eerst jezelf en je eigen leert kennen vooraleer je met duidelijke intenties kan gaan daten.

/

Onthouding

Seks blijkt niet de nummer één prioriteit te zijn van Gen Z tijdens het daten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat deze groep ook beduidend minder seks heeft dan andere generaties. In België wacht 30% minstens vier tot zes dates voordat ze over hun seksuele verwachtingen en verlangens praten. Slechts 7% van de bevraagden zou het onderwerp onmiddellijk laten vallen tijdens een eerste afspraakje. De verklaring? Er valt nog zoveel meer te bespreken vooraleer je aan dit onderwerp toekomt. Gen Z’ers zijn niet hoofdzakelijk gefocust op seks en nemen dus graag de tijd om het eerst over andere zaken te hebben alvorens dit onderwerp aan te halen tijdens een date.

Lees ook: ‘Emily in Paris’ blijkt grote fan van Belgische mode: deze merken spotten we

/

Emotie

We stappen meer en meer af van uiterlijke of fysieke eigenschappen en gaan tijdens de zoektocht naar een date of partner eerder op zoek naar een emotionele connectie en verbondenheid. Oppervlakkige en stereotype gedachtegangen zijn passé en de mindset over body positivity is een belangrijk gegeven voor Belgische Gen Z om iemand te daten. Zo date de meerderheid (67%) het liefst iemand die openstaat voor alle lichaamstypes en niet op zoek is naar stereotype uiterlijke schoonheden.

/

Stigma smashing

De Gen Z-generatie staat erom bekend taboes te doorbreken en meer open minded te zijn over onderwerpen die door de rest van de maatschappij vaak stilgezwegen worden, zoals bijvoorbeeld mentale gezondheid. En dat vertaalt zich ook naar hun dating leven: maar liefst 82% vindt het belangrijk om met een date of partner over mentale gezondheid te kunnen praten. Gevraagd naar hun top drie van personen bij wie ze zich hierbij het meest op het gemak voelen, komen de vriendengroep (50%), de partner (49%) en hun ouders (37%) het vaakst naar boven. Jongeren willen graag eerlijk over hun mentale gezondheid kunnen praten met een date en het cliché om enkel met een therapeut of dokter hierover te praten wordt aan de kant geschoven.

Lees ook: 5 heerlijke recepten voor een vegan kerstdiner

/

Wallet watching

De stijgende inflatie heeft zowat elk aspect van het dagelijkse leven duurder gemaakt en heeft ertoe geleid dat jongeren hun uitgaven tijdens het datingavontuur meer in de gaten moeten houden en zelfs mogelijks herzien. De meerderheid (53%) van de bevraagden wil maximum 50 euro spenderen aan een date, wat aantoont dat ze ondanks de crisis willen blijven investeren in dit aspect van hun leven. Toch zegt één op vijf maximaal 25 euro te willen spenderen en zien we een duidelijke trend waarbij er gezocht wordt naar goedkopere alternatieven. 40% verkiest ook om de rekening te splitsen, om het daten zo toch wat betaalbaarder te maken. Gen Z gaat dus niet minder daten door de hoge levenskost, maar gaat op zoek naar nieuwe manieren van daten die portemonnee-vriendelijk zijn.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Dating.