Met de Zalando Sustainability Award wil de Duitse webshop merken ondersteunen die echt verandering teweegbrengen en een positieve impact hebben op mens en milieu. Een zeskoppige jury bekeek daarvoor tijdens Copenhagen Fashion Week in februari de duurzaamheidsstrategie van verschillende merken, inclusief hun collecties en hun drijfveer op vlak van duurzame vooruitgang. Uiteindelijk ging House of Dagmar met de hoofdprijs lopen. Het Zweedse label streek een geldprijs op en een samenwerking met Zalando om een exclusieve collectie te ontwerpen.
De collectie is nu te koop met een Fibre Impact-rapport voor meer transparantie betreffende de milieu-impact van de collectie. Zo berekenden ze voor elk stuk de vezelvoetafdruk, en kan je heel open informatie terugvinden over de ambitie van House of Dagmar om de CO2-uitstoot, het waterverbruik en afval te beperken. Uit het rapport, dat internationaal duurzaamheidsagentschap Anthesis opstelde, blijkt bijvoorbeeld dat door duurzamere materialen te gebruiken, naar schatting 7700 kg CO2-uitstoot werd vermeden. Dat komt ongeveer neer op 45 keer van Antwerpen naar Berlijn rijden (31.000 km). Er werd ook 184.000 liter minder water verbruikt (het equivalent van 600 badkuipen).
Lees ook: Deze zes modellen veranderen de modewereld.
House of Dagmar voor Zalando
Sofia Wallenstam, Brand Director at House of Dagmar, vertelt: “We hopen dat we onze klanten kunnen inspireren om een nieuwe mentaliteit aan te nemen op het vlak van wat ze dragen en waarom men iets koopt. Wij hopen dat mensen de kledingstukken toevoegen aan een tijdloze look en jaar in, jaar uit dragen. Net zoals Zalando streven we naar transparantie. We zijn er dus bijzonder trots op dat we de prijs hebben gewonnen en dat we deze capsulecollectie met Fibre Impact-rapport hebben geproduceerd. Het is een nieuwe stap naar een duurzamere toekomst.”
De collectie telt in totaal 20 stuks en straalt tijdloosheid en elegantie uit. De koningsblauwe jas met donkere stukken en het jeanshemd zijn twee van onze favorieten. De collectie is online te koop.
Lees ook: LV Pillow, de nieuwe eco-vriendelijke tassen van Louis Vuitton.