De artistiek directeur brengt een eerbetoon aan vrouwelijke atleten, van de oudheid tot nu, die vooroordelen en obstakels hebben overwonnen om gelijkheid te bereiken in sportwedstrijden, ter gelegenheid van de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024.
Rebelse haute couture
Ze verkent de relatie tussen prestaties en kleding, met de nadruk op de constructie ervan en de unieke band met het bewegende lichaam. Deze collectie biedt Maria Grazia Chiuri een uitzonderlijke mogelijkheid om haute couture te combineren met sportkleding, en klassieke stijlen met rebelse uitdrukkingen.
Het accentueert de collectieve energie en vooral de politieke betekenis van het vrouwelijk lichaam. Hiermee kan zij de kracht – zowel experimenteel als beschouwend – van haute couture demonstreren, en haar vaardigheid tonen in het opnieuw vormgeven van de uitstraling en elegantie van een vrouw die zowel verfijnd als sterk is. Een vrouw die net zo competent is als een man.
Plooien, borduurwerk en jacquard
Plooien maken een comeback in veel stukken van deze collectie, zowel ingenaaid als losgelaten om beweging te vergemakkelijken. Het draperen, dat doet denken aan klassieke beeldhouwkunst, domineert de catwalk met zijden jurken die verrijkt zijn met borduurwerk, moiré jacquard rokken die getransformeerd zijn door de tijd, en ensembles waarbij een gedrapeerde rok bij elke stap een broek onthult.
Of denk aan de jurken van godinnen, die een doorzichtige metallic tanktop met satijnen randen onthullen wanneer ze over één schouder hangen. In de ware geest van couture wordt een sportshirt verfraaid met gouden blaadjes of micro-pailletten. Rood, de “kleur van het leven” volgens Christian Dior, bracht de show tot een hoogtepunt; de badjas, versierd met mozaïekspiegels, koos ervoor om zijn gebruikelijke functie te trotseren.
Lees ook: Wij spraken met dj Peggy Gou, de nieuwe ambassadeur van Maybelline