Brillenmerk Polette: “We hebben moeten knokken voor onze geloofwaardigheid”
© polette

Brillenmerk Polette: “We hebben moeten knokken voor onze geloofwaardigheid”

Leestijd: 2 min

Het Franse merk Polette zorgde een aantal jaar geleden voor een revolutionaire wind op de brillenmarkt. Door alle tussenpersonen tussen de fabrikant en de klant te verwijderen, kon het merk brillen aanbieden aan zo’n 15 euro per stuk. Marie Claire sprak met founder Pauline Cousseau.

Een revolutie op de brillenmarkt. Waar je enkele jaren geleden honderden euro’s neerlegde voor een bril, kon dat plots bij de Franse online optiek Polette voor heel wat minder geld. En het waren niet zomaar brillen. De monturen worden ontworpen door een groep internationale ontwerpers uit o.a. Frankrijk, Italië en Nederland, die keer op keer gaan voor de meest trendy, vernieuwende modellen. Naast esthetiek en betaalbaarheid, is kwaliteit een belangrijke pijler voor Polette. Het merk werkt enkel met de beste materialen, zoals hand gepolijst acetaat of Japans titanium.

Lees ook: Kleding huren is in de mode: deze 3 Belgische merken doen het voor

Wat Polette betreft, bouw je een hele verzameling aan brillen waar je elke dag uit kan kiezen. Het is een nieuwe manier van brillen kopen: met de focus op mode en niet alleen meer op noodzaak. Inmiddels heeft het merk meer dan 900 monturen in de collectie. Een deel ervan vind je in de Polette-store in Brussel én in de twee nieuwe winkels in Antwerpen en Luik die in april openden. Hier kan je honderden brillen passen, bijvoorbeeld in de connected showroom. Verder gebeurt alles online: er geen voorraad, geen kassa, alleen QR-codes. Weet je je precieze sterkte niet meer? Je kan in alle drie winkels ook terecht voor een professionele oogmeting, zonder afspraak.

/

“Niet geloofwaardig”

Het verhaal van Polette en Pauline begon in 2008 in China wanneer ze op 19-jarige leeftijd haar zakenpartner Pierre Wizman ontmoette. De twee ontdekten dat brillenproductie niet per se hand in hand moest gaan met een groot prijskaartje. En zo ging hun e-commercebal aan het rollen. Toen Polette echt op gang kwam, was Pauline amper 22. “Veel mensen vonden mijn verhaal niet geloofwaardig. Ik had daarbij geluk dat mijn zakenpartner een mannelijke en charismatische figuur was. Maar los daarvan heb ik altijd in mijn idee geloofd. Ik was iemand die 22 was en veel werkte en het kon me toen eerlijk gezegd niet schelen wat andere mensen van mij dachten. Je wordt geen ondernemer, dat is iets dat in je zit. Als je teveel nadenkt over andere mensen hun mening, kom je niet vooruit.” De Française werkte aan haar geloofwaardigheid door hard te werken. “Ik had ook niet echt iets te verliezen en dan kan je nu eenmaal ook niet hard vallen.”

Duurzaamheid

Polette draagt naast hard werken en kwaliteit ook duurzaamheid hoog in het vaandel. “Dat doen we zowel in onze kantoren, showrooms en collecties.” Zo is een van hun lijnen gemaakt uit plantenzaden. Die monturen zijn dus volledig duurzaam. Mocht je die in de aarde steken, zijn ze na 150 dagen voor 60% weg.”

Doelen voor de toekomst? Groeien. “Onze kernwaarden draag ik na aan het hart. We willen bij Polette zorgdragen voor mensen én onze planeet en dat voor de juiste prijs.” En het gaat ook degelijk hard voor Polette. Want heel wat grote investeerders kloppen dagelijks aan bij het ondertussen in Amsterdamse gevestigde bedrijf. Maar in die grote investeerders? “Geen interesse in”, onderstreept Pauline. “Wij kijken niet hele dagen naar Excel-bestanden. We focussen op het product, de klant en ons team.”

Nieuwe winkels

En daarom opent het merk naast hun showroom in Brussel, ook nog twee filialen in Antwerpen en Luik. Die worden naar goede gewoonte ook weer bijzonder ingekleed. De Luikse showroom als poppenhuis, de Antwerpse laat zich beïnvloeden door muziek.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.