Wat is jouw achtergrond in ontwerp en tassen?
Bjorn Ghyselen: “Ik ben al lang gefascineerd door mode, ik was altijd nieuwsgierig hoe dingen werden gemaakt, hoe stoffen voelden, etc. Toen ik stage liep bij een klein Spaans mannenlabel NOUMAN, ging ik mee naar het atelier en ontdekte ik voor het eerst echt wat ik later wilde doen. Verder leerde ik mezelf alles aan, geen klassiek parcours dus maar ik merk wel dat ik daarom op een verfrissende manier kijk naar mode en handtassen.”
Vanwaar de naam Peterselie Bruxelles, ik lees in het persbericht dat het een knipoog is naar jouw roots?
“Het is een naam die heel organisch kwam. Mijn liefde voor het kruid begint al in mijn kindertijd, ik groeide op een boerderij in West-Vlaanderen op, waar dagelijks verse peterselie uit de tuin werd geplukt. Ook nu ik in Brussel woon, doe ik dat nog en ik voel me meteen terug wat op het platteland. De naam Peterselie was er zelfs al voor de tas, ik had vroeger een finsta (instagram voor close vrienden) die Peterselie heette.
Het kruid was dus al onlosmakelijk verbonden met mezelf. Toen het op een naam aankwam voor het merk, zocht ik iets dat nog geen mannelijke of vrouwelijke connotatie had. Mijn eigen naam wilde ik liever niet gebruiken, dus kwam ik al snel bij hetgeen waarvoor mijn vrienden me al kenden, Peterselie. Ik vind het bovendien een mooi esthetisch woord. Het is een naam die ook meteen duidelijk maakt dat we het anders aanpakken dan andere handtassenmerken.”
De tassen zijn gemaakt van deadstock uit Italië, een land dat synoniem staat voor ambacht en kwaliteit op vlak van accessoires: waarden die belangrijk zijn voor Peterselie
“Enorm, het Italiaanse knowhow over leer vind je nergens anders. De mode-industrie zit er ingebakken in de cultuur. Om kwaliteitsvol deadstock leer te vinden zitten we in Italië meteen aan de bron, ons deadstock leer komt meestal van geannuleerde orders van andere luxemerken, de kwaliteit is dus even hoog en ondertussen zorgen we ervoor dat er minder verspilling is. We werken samen met verschillende kleine ateliers in de regio van Padua (net naast Venetïe, nvdr), die al verschillende generaties leren items vervaardigt. Deze kennis is zeker nodig want hoewel we ons leer goed selecteren, zijn de huiden telkens verschillend wat ervoor zorgt dat je steeds je proces wat moet aanpassen. Dat kan enkel als je de tassen handgemaakt laat produceren door mensen die heel goed weten wat ze doen.”
De tassen zijn uniseks en ‘herdefiniëren mannelijkheid’. Waar kunnen we dit juist aan zien?
“Ik krijg nog te vaak het gevoel dat wanneer merken iets voor een man maken, het ineens stoer, macho en minder fijn afgewerkt moet zijn. Bij Peterselie benaderen we handtassen en mode heel genderneutraal. Een handtas is een object om je spullen te dragen, ik zie niet in wat dat met je gender te maken heeft. Vanuit dat principe vertrek ik bij het ontwerpen van elke tas en balanceer ik vrouwelijke en mannelijke elementen. Maar ik durf ze ook in vraag te stellen. Zo hebben we vaak de neiging om items voor mannen wat bruter en breder af te werken, bij Peterselie gingen we dan bijvoorbeeld voor een heel fijn minimaal schouderbandje. Is de tas dan minder mannelijk? Volgens mij niet. De ontwerpen zijn telkens heel minimalistisch en straight forward. Met als resultaat een tijdloze tas die mensen graag dragen, los van wat hun gender dan ook is.”
Lees ook: 3 expo’s die je wil bezoeken.
Hoe zou je Peterselie Bruxelles in de toekomst graag zien evolueren?
“Ik hoop dat Peterselie een begrip wordt, dat je niet eerst aan het kruid denkt maar aan de tas. Verder wil ik met Peterselie vooral strijden voor een meer genderneutrale en duurzame aanpak in het Belgische modelandschap. Het is 2023, handtassen zouden al lang voor iedereen moeten zijn. Op korte termijn zijn we van plan om ons gamma sterk uit te breiden en onze eerste pop-up komt eraan in Brussel.”
Lees ook: Dankzij deze tips blijft jouw lederen handtas langer mooi.