“Met de aanstelling van Pieter breekt een nieuw hoofdstuk aan voor ons modehuis. Samen met hem willen we de waarden en kenmerkende stijl van Alaïa ook in de toekomst blijven verder zetten”, zei Myriam Serrano, CEO van Alaïa, in februari. Drie jaar geleden overleed de oprichter Azzedine Alaïa, en het Franse modelabel zocht lang naar een nieuwe hoofdontwerper. Die vonden ze uiteindelijk in onze landgenoot Pieter Mulier.
Mulier studeerde architectuur aan de LUCA School of Arts in Brussel maar ging kort na zijn afstuderen als stagiair aan de slag bij Raf Simons. Hij is er nooit weggegaan. In 2003 werd hij hoofdontwerper van het gelijknamige mannenlabel van Simons en dat bleef hij tot 2010. Van 2006 tot 2009 werkte hij ook als consulent voor Jil Sander waar Simons toen creatief directeur was. In 2010 ging hij er fulltime aan de slag. Toen Simons het Duitse merk inruilde voor Dior in 2012 ging Mulier met hem mee. Hij deed hetzelfde toen Simons later creatief directeur werd bij Calvin Klein.
Lees ook: Wie is Pieter Mulier, de nieuwe creatief directeur van Alaïa?
“Pieter staat bekend om zijn uitzonderlijke technische talent en toewijding aan ambacht, zijn scherpe oog voor constructie en een gevoel voor tijdloze schoonheid die diepgeworteld is in de creatieve aanpak van ons modehuis”, aldus Serrano.
Pieter Mulier voor Alaïa FW21/22
Onze landgenoot koos ervoor om zijn eerste modeshow buiten te presenteren in de buurt van het hoofdkantoor van het huis in de rue de Moussy in Parijs. Op elke stoel langs de catwalk lag een brief van Mulier aan wijlen Azzedine Alaïa. Als een eerbetoon aan diens genialiteit en legendarische stijl. “Ik wil respect en dankbaarheid voor zijn legacy betuigen”, aldus de Belg. “Ik probeerde trouw te blijven aan zijn creatieve benadering en wou in zijn geest doordringen … maar dat bleek onmogelijk”. Hij concludeert: “Uw mode had een hart en een zeldzame intelligentie – een combinatie van precisie, moderniteit en poëzie.”
Geheel in lijn met de visie van Azzedine, presenteerde Mulier vrouwelijke en in het oog springende silhouetten op de catwalk. Denk aan jurken die het lichaam omhelzen, brede riemen gedragen als korsetten, franjes aan rokken, vrouwelijke pakken en maliënkolders uitgesneden met een laser. Mulier eigende zich de esthetiek van de Frans-Tunesische ontwerper toe, maar gaf er zijn eigen minimalistische toets aan. Kortom een geslaagde modeshow die kon rekenen op een staande ovatie van het aanwezige publiek.
Ontdek onze favoriete looks hieronder:
Lees ook: Max Mara stelt cruise collectie voor op zonnig Italiaans eiland Ischia.