B Corp, kort voor Benefit Corporation, is een wereldwijde organisatie die bedrijven aanspoort en ondersteunt om goed te doen. Het label doet een frisse wind door het fenomeen greenwashing waaien en is de crème de la crème van de certificaten. Bij B Corp wordt niet gecertificeerd op de producten zelf, maar wordt er gekeken naar de sociale en milieuvriendelijke inspanningen en de aanpak en activiteiten van een bedrijf.
De focus ligt op de sociale toegevoegde waarde en ecologische duurzaamheid, niet op winst. Bedrijven krijgen het keurmerk alleen wanneer ze in ieder onderdeel van de bedrijfsvoering goed scoren op vijf kernpunten: duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap. Het verschilt hiermee van andere labels, die vaak op een specifiek deel van het productieproces zijn gericht.
B Corp: Geen blabla
In een complexe wereld van certificaten is B Corp het meest rigoureuze en veeleisende: merken moeten 300 vragen beantwoorden over hun sociale en milieu-impact. De antwoorden worden gescoord op een puntensysteem, merken moeten minimaal 80 punten verdienen om B Corp-gecertificeerd te zijn (het maximum is 200 punten). Het bemachtigen van het certificaat is een uitgebreid traject dat meerdere jaren in beslag neemt en waarbij grootschalig onderzoek wordt uitgevoerd.
Een strenge voorwaarde om gecertificeerd te worden als B Corporation is het hebben van een missie die niet alleen om winst draait. Geen blabla, je moet als bedrijf meetbaar aantonen dat je op de goede weg zit. Elke B Corp wordt om de drie jaar opnieuw gecertificeerd. Hoewel B Corp in België nog niet zo bekend is, bestaat het Amerikaanse label al sinds 2007. Het motto van oprichters Jay Coen Gilbert, Andrew Kassoy en Bart Houlahan is “using business as a force for good”.
Zorg voor de planeet
Wereldwijd voldoen slechts zo’n 5000 bedrijven aan de strenge voorwaarden. The Body Shop, Aesop en Davines zijn enkele van de beautymerken die het certificaat op zak hebben. De motivatie verschilt van merk tot merk. Voor Aromatherapy Associates had het te maken met het feit dat uit marktonderzoek blijkt dat consumenten vinden dat bedrijven een verplichting hebben om mens en milieu te beschermen. Bij Aesop draait het vooral om duurzame en minder vervuilende verpakkingen. Sunday Riley focust dan weer op het verminderen van de CO2-uitstoot en Dr. Bronner’s schenkt 33% van alle winst naar sociale en ecologische projecten.
Pioniers
Aveda, sinds 1978 een pionier op het gebied van safe beauty en duurzaamheid, behaalde deze week het certificaat. Het merk scoorde 89,6 punten en oversteeg daarmee ruim het verplichte minimum van 80 punten. Het Duitse cosmeticalabel Weleda werd vorig jaar al officieel gecertificeerd. Met 106,9 punten behoort het merk tot de hoogste in de branche. Sinds de oprichting van het label in 1921 staan duurzaamheid, ethische handel, transparantie en biodiversiteit centraal. De zorg voor de planeet is onderdeel van hun identiteit.
In België is het e-platform Kazidomi, een e-commerce met een focus op gezonde producten, sinds 2019 gecertificeerd. Kazidomi is sinds mei 2021 volledig CO2-neutraal. Bij elke bestelling kunnen klanten ook een extra bedrag doneren aan projecten die zich inzetten voor het welzijn van de mensheid en de planeet. De webshop werd opgericht met een sterke missie: de overgang naar een gezondere, slimmere en duu
Shop hieronder onze favoriete producten:
Lees ook: Zes tips voor een mooie huid, ook tijdens de koude wintermaanden, De beauty- en badkamergeheimen van Martena Duss en Retinol, het meest effectieve ingrediënt tegen huidveroudering.