Badmode en lingerie op webshops is meestal synoniem voor tot in de kleinste details gefotoshopte modellen. Weg cellulitis, weg striemen, weg zwembandjes, weg huidoneffenheden; kortom, weg zo’n beetje alles dat een model menselijk maakt in plaats van buitenaards perfect.
De gewoonte ligt al een paar jaar onder vuur en ook webshopgigant Asos spingt nu mee op de kar door foto’s te publiceren van niet-bijgewerkte modellen in badpak en bikini. Resultaat? Modellen met striemen en andere kleine imperfecties, maar nog altijd stuk voor stuk prachtige vrouwen.
Op sociale media regent het posts, tweets en statusupdates om Asos te bedanken voor deze lovenswaardige beslissing. En gelijk hebben ze! Schoonheid valt of staat immers niet met een paar striemen of (toegegeven) onflatterende putjes in de dijen. Een vrouw is zoveel meer dan dat en we zijn blij dat ze dat bij Asos eindelijk begrepen hebben.
http://twitter.com/leahtudorx/status/880147773039022080
Zeker omdat de onlinegigant in het verleden al meerdere keren op de vingers werd getikt voor exact het tegenovergestelde. Zo maakte Asos zich reeds vaak schuldig aan veelvuldig Photoshop gebruik en werden er ook al foto’s offline gehaald omwille van te magere modellen. Maar het meest bedenkelijke wapenfeit tot op heden is zonder twijfel die keer dat ze een maatje 38 in de categorie ‘large’ hadden geparkeerd. Of het hier dus om een echte mentaliteitsverandering gaat, valt nog even af te wachten.
Desalniettemin is het een stap in de goede richting. En nu lingerielabel La Fille d’O en Asos de spits hebben afgebeten, kunnen we alleen maar hopen dat meerdere webshops hun goede voorbeeld zullen volgen.