It’s complicated but not impossible: het label GANT streeft naar duurzame ontwikkeling
© Gant

It’s complicated but not impossible: het label GANT streeft naar duurzame ontwikkeling

Door Alice Barbieux  & Lieselot Luykx
Leestijd: 1 min

Duurzame ontwikkeling en mode, kunnen deze twee woorden in dezelfde zin worden geplaatst? Ja, en in februari laat GANT het ons zien door een grote slag te slaan met hun nieuwe campagne, 'It's complicated but not impossible'. Het merk onthult hun nieuwe pijlers op het gebied van duurzame ontwikkeling.

/

GANT wil zich niet langer beperken tot het minimum

GANT is een essentieel merk dat kleding maakt die lang meegaat. Sinds 1949 zijn hun tijdloze stukken gemaakt van 89% natuurlijke materialen. Maar bijna 70 jaar later heeft GANT besloten de lat nog hoger te leggen en bijna 80% van de collecties uit duurzame bronnen aan te bieden in 2020.

<<Lees ook – Crush of the day: Samsøe Samsøe x Sophia Roe’s duurzame denim collectie>>

Ingewikkeld maar niet onmogelijk, dit zijn de woorden die het merk GANT gebruikt over duurzame ontwikkeling. Vanaf de eerste dag zijn duurzaamheid en levensduur, sleutelfactoren geweest bij het ontwerp en de productie van hun producten. ‘De mogelijkheden om duurzamere kleding te maken zijn nooit groter of noodzakelijker geweest‘, zegt Jessica Cederberg Wodmar, Global Sustainability Director bij GANT.

/

7 regels om onze kleding te redden

Deze nieuwe campagne is ook een nieuwe manier om consumenten te informeren en te inspireren. We bevinden ons in een kortstondig tijdperk waarin een kledingstuk snel de prullenbak in gaat wanneer een stuk verouderd of  beschadigd uit ziet.

<<Lees ook – Crush of the day: de Balloon jeans van Levi’s creëert de mooiste taille>>

GANT besluit daarom zijn klanten te helpen met 7 rules die ons zullen helpen een circulaire mode aan te nemen en de levensduur van onze kleding te verlengen. De 7 GANT-regels worden gedurende het jaar wereldwijd geïntroduceerd en zijn als volgt: RefreshRepairReuseRent Regive – RemakeRecycle.

/

Doelen voor dit decennium

Naast het voorlichten van consumenten, heeft GANT haalbare doelen gesteld voor het einde van 2030. Tegen 2022 zal GANT’s katoen 100% duurzaam zijn. Tegen 2025 zal het label zijn waterverbruik voor de productie van zijn kleding met 50% hebben verminderd. In 2025 zullen de belangrijkste materialen van GANT 100% uit duurzame bronnen komen. En ten slotte wil het merk in 2030 zijn klimaatvoetafdruk met 30% verminderen in al zijn activiteiten. GANT’s aanpak is om samen te werken met zowel de industrie als de consument. Het is te hopen dat deze eerste stap naar een meer duurzame mode binnenkort zal worden vergezeld door andere merken. Wij zijn alvast pro!

Heb je interesse in het onderwerp? Kijk eens naar – 25 tips om elke dag duurzaam te leven; From trash to treasure: Ace & Tate tovert lokaal afval om tot hip interieur en Veja opent eerste flagship store in Parijs

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Duurzaam, Gant.