Interview: Emily Ratajkowski over feminisme, schoonheid en sociale media
© Gregory Williams

Interview: Emily Ratajkowski over feminisme, schoonheid en sociale media

Leestijd: 1 min

Emily Ratajkowski, model, auteur en activiste, heeft in de afgelopen jaren haar stem gevonden, maar kiest zorgvuldig wanneer en hoe ze die gebruikt. Ze deelt haar inzichten over zelfexpressie, feminisme en reflecteert op de impact van sociale media

“Het is verleidelijk om overal een mening over te hebben, zeker voor iemand zoals ik”, vertelde ze tijdens de Forbes Power Women’s Summit. “Maar nu wil ik echt duidelijk en beknopt zijn in de boodschappen die ik deel.” Dit idee komt ook terug in haar podcast High Low with EmRata, waar ze in gaat op onderwerpen zoals politiek, filosofie en, uiteraard, feminisme.

In haar bestseller My Body reflecteert Emily op de complexe relatie die de maatschappij heeft met schoonheid en seksualiteit. Hierbij gebruikt ze haar eigen ervaringen als model, auteur en activiste om taboes te doorbreken. Ondanks de kritiek die ze soms krijgt vanwege haar carrière, die nauw verbonden is met haar uiterlijk, blijft ze vastberaden in haar strijd voor vrouwenrechten en empowerment.

Sociale media als bron van inspiratie én onzekerheid

Wanneer het gaat over sociale media, geeft Emily toe dat platforms zowel een bron van inspiratie als van onzekerheid kunnen zijn. “Sociale media hebben me zoveel kansen geboden, maar het is belangrijk om altijd in contact te blijven met jezelf en af en toe even afstand te nemen”, vertelt ze. Haar woorden resoneren sterk met veel vrouwen die, net als zij, balanceren tussen zelfexpressie en maatschappelijke verwachtingen.

Deze balans komt ook naar voren in haar samenwerking met Kérastase, waarvan ze sinds 2018 ambassadrice is. Emily vertelt hoe deze relatie haar heeft aangemoedigd om haar waarden trouw te blijven, terwijl ze samen met het merk blijft evolueren. “Ik wist dat Kérastase zich sterk maakt voor uitgesproken standpunten over gender. Deze samenwerking heeft me aangemoedigd om mezelf te blijven uiten rond mijn overtuigingen en ik ben blij om te werken met een merk dat zo goed aansluit bij mijn waarden”, aldus Ratajkowski.

Iconische campagnes

“We hebben altijd op een heel samenwerkende manier gewerkt, en ik heb het geluk gehad om vanaf dag één met enkele van mijn favoriete fotografen te werken, zoals Inez en Vinoodh. Het is altijd spannend om voor de eerste keer met een nieuw merk te shooten, je weet nooit hoe het zal gaan, maar ik voelde me meteen op mijn gemak door onze gedeelde visie en de ontspannen sfeer op de set.”

Emily-Ratajkowski-Kerastase-Blond-Absolu

Emily Ratajkowski voor Kérastase Blond Absolu

“Een heel memorabel moment was toen ik voor het eerst blond ging voor Blond Absolu. Blond worden was zo’n leuke ervaring, vooral omdat ik altijd als brunette bekend stond gedurende mijn hele carrière. Het versterkte echt de Kérastase-slogan You Dare, We Care en het idee dat je kan spelen met je look en jezelf kan uitdrukken via je haar.”

Lees ook: Pamela Anderson hekelt seksisme in Netflix-documentaire, Wie is Sofía Jirau, het opkomend model met het Syndroom van Down?, “Je bent niets waard”: tennisster Naomi Osaka in tranen na belediging tijdens wedstrijd.

Lisa Aelvoet De artikels van >

Koestert een gezonde obsessie voor de TikTok-video's van Nara Smith, verse bloemen en Belgische chocolade. Parijs is haar tweede thuis en alles Frans - van mode tot wijn - laat haar hart sneller slaan. Op zaterdagochtend vind je haar in een veel te lange rij bij de laatste nieuwe bakker, snakkend naar een kop koffie. Als ze niet lijkt te luisteren, plant ze waarschijnlijk in haar hoofd alweer haar volgende reis – want het Belgische weer is nu eenmaal altijd een goed excuus om te vertrekken.

Tags: Celebs, Emily Ratajkowski, Interview, Kérastase, Model.