Hoe heb je je modeshow op Fashion Week Parijs voor de herfst-wintercollectie 2022 aangepakt, Kenneth Ize?
Kenneth Ize: “Ik wist niet zeker of ik die collectie zou kunnen produceren. De afgelopen periode was moeilijk en heel – of misschien zelfs té – uitdagend. Eerst was er het gevoel dat heel Nigeria, mijn land, me bekeek – die verantwoordelijkheid overweldigt me soms. Verder heb ik nooit een pauze genomen sinds mijn studie aan de academie voor toegepaste en beeldende kunst in Wenen. Tijd dus om een stapje terug te zetten en eens na te denken over mijn drijfveren om te doen wat ik nu doe. Ik leerde die manier om mezelf in vraag te stellen tijdens mijn jaren in Oostenrijk. Zo is het thema van deze erg persoonlijke collectie ‘Dear Fashion’ er gekomen. Het is een liefdesbrief aan de mode om haar te bedanken voor wie ik ben geworden.”
Hoe begint je creatieve proces?
“Als student ging ik graag shoppen om kledingstukken op te duikelen waarmee ik dingen uitprobeerde: de mouwen afknippen, met een mouw spelen, een vest verlengen… Voor mij zijn kleren niet genderspecifiek. Als non-binair persoon experimenteer ik met alles wat ik leuk vind. Die gewoonte heb ik aangehouden. Voor mijn laatste collectie ben ik bijvoorbeeld samen met mijn vriend, stylist Ib Kamara, naar de Verenigde Staten gereisd om kledingstukken te vinden die ons aanspraken en die we als basis konden gebruiken. Ik ontwerp uiteindelijk altijd dingen die ikzelf graag zou dragen.”
De stoffen lijken het uitgangspunt voor je kleding. Hoe kies je ze?
“Uit mijn kindertijd herinner ik me mijn moeders garderobe in ‘aso oke’, een traditionele stof met ongelofelijke kleuren: grijs, groen, roze… Ik vond het heerlijk om me in haar kamer te verstoppen, die kleren aan te trekken en te spelen dat ik Oprah Winfrey, Mary J. Blige, Beyoncé… was. Zo ontwikkelde ik mijn modegevoel. Ik gebruikte haast spontaan die traditionele stof voor mijn eerste collecties. Een eerbetoon aan die tijd zit ook in ‘Dear Fashion’. Mode is niet enkel een kledingstuk, het is een krachtig instrument.”
Welke rol speelt de media-aandacht voor een jonge ontwerper?
“Zonder Instagram zou ik nooit het voorrecht hebben gekregen om mijn werk te kunnen tonen. Als je afkomstig bent uit een land dat geen zichtbaarheid heeft in de mode, heb je niet veel andere mogelijkheden. Ik wil geen revolutie op gang trekken maar een evolutie, om de cultuur van mijn land en de oorsprong daarvan bekendheid te geven. Naomi Campbell, die me al sinds het begin volgt, leerde me om in mijn merk te geloven en ze faciliteerde dat werk van ‘zichtbaar maken’. Zij is mijn lichtend voorbeeld. Toen ze me aanbood om te defileren voor mijn eerste collectie in Parijs, wist ik niet waar ik het had. Het was een droom.”
Heeft een Afrikaanse ontwerper een missie?
“Mijn stoffen worden vervaardigd in Nigeria op traditionele weefgetouwen, maar ik probeer een andere esthetiek te introduceren. Daarna laat ik mijn kledingstukken ineenzetten in Italië. Het vakmanschap van de kleermakers is er het beste, hoewel het er ook op achteruit gaat. Mocht ik een fabriek in mijn land opzetten, dan laat ik arbeiders in ongezonde omstandigheden werken, met stroomonderbrekingen en generatoren op petroleum. Zo’n omgeving wil ik niet. De mode heeft in Afrika een heel belangrijke rol te spelen, met name op economisch vlak. We krijgen eindelijk de media-aandacht die er nooit eerder is geweest. In Nigeria weeft iedereen in het dorp waar ik werk: we hebben de knowhow om een nieuwe manier van mode maken te introduceren. ”
Lees ook: Bekijk hier de samenwerking tussen AZ Factory en het Belgische label Ester Manas & De mooiste badpakken en bikini’s voor deze zomer.