7 wetenschappelijk bewezen manieren om je mentale gezondheid op peil te houden
© Getty Images + MC

7 wetenschappelijk bewezen manieren om je mentale gezondheid op peil te houden

Door Marie Claire redactie
Leestijd: 3 min

De afgelopen weken kwamen uit verschillende hoeken alarmkreten over onze mentale gezondheid. Officiële cijfers zijn er niet, maar psychologen zien fors meer aanmeldingen en de wachtlijsten zijn (te) lang. De zelfmoordpogingen die ziekenhuizen binnenkrijgen zijn bovendien ernstiger. Een wonderformule om depressieve gevoelens tegen te gaan, is er niet. Maar studies tonen aan dat deze tips alleszins kunnen helpen. 

/

Dat de coronacrisis en de maatregelen om het virus te stoppen stevig inhakken op onze mentale gezondheid, moeten we jullie niet meer vertellen. Onze sociale contacten zijn extreem ingeperkt, er is meer werkonzekerheid, we zitten thuis continu op elkaars lip of we zijn net alleen, we moeten soms afscheid nemen van dierbaren in bijzondere omstandigheden en de dreiging die blijft hangen zet ons stresssysteem continu onder hoogspanning. Experten waarschuwen al maanden voor de gevolgen op korte en lange termijn. Uit onderzoek blijkt immers dat suïcidecijfers toenemen na zware (economische) crisissen.

Daarbovenop lonken door het huidige mistroostige weer en minder daglicht ook de jaarlijkse seizoensdepressies. Een depressie met seizoenspatroon, of SAD (seasonal affective disorder, nvdr.), is een variant van de klassieke depressie. Patiënten vertonen overwegend dezelfde symptomen, maar die gaan hand in hand met de seizoenen. Doorgaans duiken ze op tijdens de herfst en de winter.

Praat erover

Kortom, de komende maanden voorspellen weinig goeds. Allereerst is het belangrijk dat iedereen zijn steentje bijdraagt door opmerkzaam te zijn. Met wie van je vrienden of familie gaat het minder goed? Wees alert voor de signalen en bied op tijd je hulp aan. Dat geldt uiteraard ook voor jezelf. Trek op tijd aan de alarmbel als je voelt dat je aan het wegzakken bent. De Vlaamse overheid lanceerde daarvoor onlangs de website checkjezelf.be met tips en oefeningen rond eenzaamheid, angst, stress, verlies, veerkracht en burn-out.

Openheid is verder erg belangrijk, durf ervoor uitkomen dat je niet goed in vel zit. Praat erover met je omgeving of schakel professionele hulp in. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Belg het nog steeds erg zou vinden als onze buurmaan weet als we naar een psycholoog of psychiater gaan. Dat moet anders. Erover praten kan levens redden, nu meer dan ooit.

De gezond video van vandaag :
9 tips om te stoppen met snacken

Unsplash

/

7 wetenschappelijk bewezen manieren om gelukkiger te worden

De wetenschap doet al jaar en dag onderzoek naar wat ons wel en niet gelukkig maakt. Zoals eerder gezegd zijn het geen heiligmakende oplossingen, maar de onderstaande wetenschappelijk onderbouwde tips kunnen je wel op de goede weg helpen.

1. Beweging

Onderzoekers van de Harvard Medical School toonden eind vorig jaar aan dat amper 15 minuten per dag intensief bewegen al een hele reeks fysieke en mentale voordelen met zich meebrengt. En bovendien is dit een quickfix. Een kwartiertje goed doorstappen, verhoogt al het gehalte aan dopamine in je hersenen waardoor het humeur verbetert.

2. Iemand aanraken

Tijdens de eerste lockdown ging het in de media continu over huidhonger: het verlangen naar huid-tegen-huid-contact. De huidige maatregelen houden hier gelukkig meer rekening mee. Alleenstaanden mogen nu twee knuffelcontacten hebben. Belangrijk want uit verschillende onderzoeken blijkt dat aanrakingen invloed hebben op de pijnbeleving, het verlaagt ook de cortisolwaarden – en daarmee het stressniveau. Pak je knuffelbuddy straks eens extra goed vast.

3. Doe iets voor een ander

Van iets voor anderen doen, word je zelf ook gelukkiger. Uit een analyse van de Universiteit van Minnesota die in ‘Psychological Science’ verscheen in 2016 van meer dan 40 studies over een periode van 20 jaar, bleek dat vrijwilligers minder kans hebben op een depressie en zich over het algemeen gelukkiger voelen. Via vrijwilligerswerk.be vind je tal van boeiende vacatures, al kun je net zo goed boodschappen doen voor je oude buurman bijvoorbeeld.

4. Koop een cadeautje

Nee, niet voor jezelf, wel voor een ander. Een team van onderzoekers aan de University of British Columbia stelden in 2018 dat je gelukkig(er) wordt van geld uitgeven aan anderen. In de vorm van een cadeautje of door te doneren. Of je nu tien euro of honderd euro van je rekening haalt, maakt daarbij niet uit.

5. Maak van gelukkig worden geen doel

De queeste naar geluk maakt ongelukkig. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de University of Reading. Wie van de 151 Britse proefpersonen aangaf veel bezig te zijn met hoe gelukkig ze waren, toonde vaker tekens van depressie. “Bekijk gelukkig worden niet als een einddoel, maar stel voor jezelf haalbare doelstelling op die het lichaam en geest gezond houden”, aldus professor Julia Vogt.

6. Breng meer tijd offline door

Niet de makkelijkste tip om te volgen in coronatijden, maar toch belangrijk om te vermelden. Volgens The World Happiness Report zorgen activiteiten gerelateerd aan sociale media en je smartphone voor een verminderd geluksgevoel. Wie regelmatig offline gaat en zijn of haar smartphone aan de kant legt, gaat zelfs gelukkiger door het leven.

7. Mediteer

De Massachusetts General Hospital onderzocht enkele jaren geleden de hersenen van mensen net voor en net na meditatie-oefeningen. De resultaten toonden na de oefening veel lagere activiteitsniveaus in de hersengebieden die verbonden zijn met stress. Ook volgens een onderzoek van de John Hopkins universiteit, zou meditatie gevoelens van angst en depressie verminderen.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site zelfmoord1813.be.

Lees meer Marie Claire op: Jezelf immuun eten tegen corona, een mythe of een mogelijkheid?, Koop lokaal: de 20 favoriete Belgische webshops van de redactie en Met deze sportoefeningen blijf je in topvorm nu de fitnesscentra dicht zijn.

Tags: Corona, Mentale gezondheid.