In de groene heuvels in de noordelijke deelstaat Pernambuco in Brazilië verscheen onlangs een reusachtige, van beton gemaakte, dieprode vagina van 33 meter groot. Kunstenares Juliana Notaria werkte bijna een jaar aan Diva, en wil met het kunstwerk de genderproblematiek in het land aan de kaak stellen.
Bolsonaro over vrouwen en vrouwenrechten
Sinds het aantreden van de oerconservatieve Jair Bolsonaro als president, nam in Brazilië het aantal verkrachte en vermoorde vrouwen met tientallen procenten toe. En de situatie was er al niet bepaald rooskleurig. Hij steekt zijn minachting voor vrouwen zelf ook niet onder stoelen of banken. Uit zijn eerste twee huwelijken heeft Bolsonaro vier zonen, en ook één dochter uit zijn laatste. Haar noemde hij “een zwakte”. Over een collega-parlementslid zei hij eerder: “Jou zal ik nooit verkrachten, want je bent te lelijk.”
Lees ook: 10 inspirerende Belgische vrouwen die hun stempel drukten op het haar 2020.
Hij vindt ook niet dat vrouwen hetzelfde moeten verdienen als mannen en zeker niet hetzelfde verdienen: “Vrouwen hebben meer arbeidsrechten dan mannen, zoals zwangerschapsverlof, en daarom nemen werkgevers liever mannen aan dan vrouwen. Ik zou vrouwen nooit op dezelfde manier tewerkstellen. Al zijn er ook wel competente vrouwen.”
Vagina voor abortus
Bosonaro is ook fel gekant tegen abortus, terwijl buurland Argentinië het net legaliseerde. Feministische bewegingen in Brazilië proberen daarom het gesprek over het recht op abortus weer op gang te krijgen. Het met de handgemaakte kunstwerk Diva maakt deel uit van deze missie. “Tegenwoordig zijn vraagstukken rond genderproblematiek steeds urgenter geworden”, aldus de Braziliaanse kunstenares Notari in een bericht op Facebook.
De gigantische vagina, dat onderdeel is van een beeldentuin, veroorzaakte meteen heel wat ophef in Brazilië. Aanhangers van Bolsonaro reageerden razend en noemen het werk vulgair, plat en “een gestoorde actie van links”. Links Brazilië prijst de kunstenares net om haar moed en durf om de minderwaardige positie van de vrouw terug op kaart te zetten.
Lees ook: Hoe realistisch is de Vlaams-Nederlandse fictiereeks ‘Red Light’.