Toen Zalando tien jaar geleden voet aan wal zette in ons land, stond e-commerce nog in zijn kinderschoenen in België. Als pionier slaagde Zalando erin om alle twijfels van tafel te vegen dankzij zijn flexibele en transparante aanpak. Kleren werden gratis verstuurd, de klant kon rustig thuis passen en de items gratis terugsturen mocht er letterlijk en figuurlijk geen goede match zijn. Het concept sloeg in als een bom en het aantal klanten bleef, net als het aanbod op Zalando, steeds groeien. Zo is het premium gamma de laatste jaren sterk toegenomen, met onder meer gerenommeerde internationale modehuizen en jonge designers die dankzij deze samenwerking 49 miljoen consumenten in 25 landen bereiken en zo een blitse start kunnen nemen.
FOCUS OP LOKAAL
Een deel van het succes van het merk valt te verklaren door in te zetten op verankering in de lokale community. Al in 2012 organiseerde Zalando bijvoorbeeld een eerste editie van de Zalando Blogger Awards, waarbij ze influencers uit België een platform gaven. Veel van die – toen nog relatief onbekende bloggers – groeiden door de Awards uit tot online sterren die het platform ook daarna intensief bleef ondersteunen. In 2017 ging Zalando een samenwerking aan met Robbie van Mierlo, die toen net afgestudeerd was aan de Antwerpse Modeacademie. En er volgden talloze campagnes met lokale artiesten zoals Emma Bale, Matthieu Terryn en recent Max Colombie, maar daarover later meer.
DUURZAAMHEID ALS PRIORITEIT
Hoog op de prioriteitenlijst bij Zalando staat duurzaamheid. Zo is het duurzaamheidsaanbod van groene labels de laatste jaren sterk uitgebreid naar 140.000 items. Wat de eigen private labels betreft, ligt dit percentage nog veel hoger. Zalando moedigt andere merken en designers sterk aan om zo duurzaam mogelijk te werken. Een van de initiatieven is de Zalando Sustainability Awards die sinds 2017 jaarlijks wordt uitgereikt aan jonge, vernieuwende duurzame designers tijdens de Kopenhagen Fashion Week. Zalando gebruikt ook uitsluitend groene energie voor zijn eigen activiteiten, zet sterk in op gerecycleerde verpakkingen en onderneemt ambitieuze stappen om de CO2 uitstoot van het transport te beperken.
Nog een onderdeel van de groene ambities is het razend succesvolle tweedehandsplatform ‘Pre-Owned’ dat the online plateform in 2020 lanceerde. In één jaar tijd groeide het pre-owned aanbod van 20.000 naar meer dan 200.000 stuks. Het systeem is heel eenvoudig: je neemt een foto van het kledingstuk dat je wil verkopen, je stuurt die door en het merk doet de rest. Je krijgt vervolgens een waardebon waarmee je een nieuw of tweedehandsstuk kan kopen, of je schenkt het bedrag aan een goed doel.
ZALANDO BEAUTY
Sinds 2019 kan je op het merk ook beauty en skincare bestellen! Het aanbod aan trendy verzorgingsproducten is op z’n minst indrukwekkend te noemen. Maar liefst 6500 producten zijn beschikbaar, van gerenommeerde internationale merken tot kleinschalige niche labels, waarbij ook veel aandacht is voor natuurlijke cosmetica. Zalando Beauty was een instant succes op de Belgische markt, en maakt van het platform de grootste virtuele mode & beauty boetiek van het land.
DE CAMPAGNE: DIVERSITEIT TROEF
De tiende verjaardag van Zalando België wordt uitvoerig gevierd met een grootste campagne waarbij inclusiviteit en zelfexpressie, doorspekt met een vleugje humor, de rode draad vormen. De talenten Raia Maria-Laura, Miss Angel, Farah El Bastani, Jake Marcello en Saràh Phenom zijn de gezichten van de campagne. Één voor één staan ze bekend om hun eigen gevoel voor stijl en gebruiken ze mode als een vorm van zelfexpressie. Een van de andere gezichten is Max Colombie, de zanger achter Oscar and the Wolf. Een man die een doel voor ogen heeft als het gaat om mode en muziek: normen doorbreken en jezelf zijn. Dit zijn tevens de kernwaarden van het online plateform als het gaat om mode en de missie van platform. Wij vroegen hem op onze website naar zijn stijlgeheimen.
Surf snel naar marieclaire.be/maxcolombie-zalando
Credits:
- Photographer: Oriane Verstraeten
- Director: Heleen Declerq
- Styling: Dogukan Nesanir
- Hair & MUA: Mary Corbeel
Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Zalando.
LEES OOK: