De huidige situatie in Polen wordt steeds zorgwekkender. De Poolse president Andrzej Duda noemde de LGBTQIA+-gemeenschap eerder “een ideologie erger dan het communisme die het traditionele gezin bedreigt” en doet er in zijn beleid alles aan om hen te onderdrukken. Zo zijn er bijvoorbeeld “LGTB-vrije zones” waar holebi’s en transgenders niet welkom zijn, hij pakt activisten op, het homohuwelijk is verboden net als adoptie door homokoppels en als transpersoon kan je bijvoorbeeld je naam niet veranderen.
Uit cijfers van KPH bleek dat bijna 70% van de holebi- en transgemeenschap in Polen al te maken kreeg met geweld vanwege hun geaardheid. Amper 4% durfde daar aangifte van te doen. Om deze schrijnende situatie bij een groter publiek bekend te maken, sloeg webgigant Zalando de handen in elkaar met KPH en modemerk MISBHV. Samen creëerden ze een unieke 5-delige collectie gemaakt van kapotte kleren gedragen door LGBTQIA+-activisten tijdens protesten die nu al een tijdlang gaande zijn in Polen. Er werd ook een pakkende – en heftige – video opgenomen.
Meer mensen bereiken
“Het is belangrijk dat merken van zo’n grootte mee hun schouders zetten onder sociale campagnes die een specifiek probleem aanduiden dat onze maatschappij beïnvloedt”, zegt Jakub Lendzion van KPH. “Zo kunnen wij veel meer mensen bereiken en motiveren om de holebi- en transgemeenschap te steunen. Zodat ze hopelijk ooit door iedereen als gelijkwaardig worden gezien.”
“Uiterlijk, geslacht of seksuele oriëntatie zouden nooit geweld mogen uitlokken. Daarom hopen we dat deze campagne slachtoffers aanmoedigt om psychologische maar ook juridische hulp te zoeken”, vertelt Dawid Pożoga, regionale medewerker voor Zalando in Polen. De weggigant zal verschillende programma’s van KPH daarom ook financieel ondersteunen.
Kritiek
In Polen stuitte de campagne op heel wat kritiek. Conservatieve media en politici vinden het – in hun eigen letterlijke woorden – niet kunnen dat Zalando “homoseksuelen in Polen steunt met Duits geld”.
Bekijk de campagnebeelden hieronder: