Woman to watch: Luna Aslan
© Pers

Woman to watch: Luna Aslan

Door Enya Torrez
Leestijd: 1 min

Elke week zetten we graag een sterke vrouw in de kijker. Het zijn vrouwen die in hun vrije tijd of op hun werk andere vrouwen inspireren, stimuleren én motiveren. Deze week is het de beurt aan Luna Aslan.

/

Luna Aslan

  • 26 jaar
  • Geboren in Ukkel
  • 2019: Medeoprichter van NOOSA
  • Opleiding: Luna heeft twee masteropleidingen afgerond. De eerste in Zakkelijke Wetenschappen en de tweede in Internationaal Management, met een specialisatie in financiën en innovatie.
  • Carrière: Luna’s carrière startte met een korte periode in de luxe-industrie. Al snel besloot ze haar eigen onderneming NOOSA op te richten.

Lees ook: Woman to watch: Jennifer Elliot.

/

Why a power woman

Luna Aslan

Pers

Waarom kozen we deze week voor Luna Aslan? Heel simpel…

Wij houden van iedereen met dezelfde passie voor mode als ons. Net zoals wij ziet Luna onze aardbol liever niet ten onder gaan aan die passie. Daarom besloot ze, als de sterke jonge vrouw die ze is, het heft in eigen handen te nemen. Met haar eigen onderneming NOOSA ontwikkelt Luna Aslan 100% recycleerbare textielvezels. Want mode en duurzaamheid gaan wel degelijk hand in hand. Dat bewijst deze vrouwelijke onderneemster nog maar eens.

/

NOOSA

De Brusselse start-up NOOSA ontwikkelt 100% recycleerbare textielvezels. Met zijn innovatieve textielvezel, gemaakt van GMO-vrije maïs, wil NOOSA de mode-industrie transformeren naar een duurzame economie. “We willen van de textielindustrie een circulaire industrie maken. Met onze recycleerbare textielvezels geven we (grote) merken de kans om hun vervuilende impact te verkleinen en verantwoordelijkheid te nemen”, aldus Luna Aslan over de missie van NOOSA.

“NOOSA ontstond nadat ik zag wat voor een grote impact de textielindustrie heeft op het milieu. Het is een probleem waar ik altijd al van wakker lag, maar dat tijdens mijn opleiding veel frappanter werd. Toen ik mijn zakenpartner leerde kennen, die gespecialiseerd is in de unieke technologie, kreeg NOOSA echt vorm. Het zorgde voor een unieke kans, om de oplossing te worden voor het probleem”, zegt Luna.  De mode-industrie is vandaag de op één na meest vervuilende industrie. Dat komt onder andere door de grote hoeveelheid water die nodig is voor de productie van één T-shirt. Daarom ontwikkelt NOOSA een natuurlijke textielvezel die biologisch afbreekbaar en eindeloos recycleerbaar is.

De innovatieve vezels zijn niet alleen goed voor het milieu, ze ademenen ook beter. Dit wil zeggen dat kleding gemaakt met vezels van NOOSA een lagere geurretentie hebben, hypoallergeen zijn en UV-bestendig. Wat een win-verhaal!

Lees meer op: Woman to watch: Asma Boujtat.

Tags: Duurzaam ondernemen, Luna Aslan, NOOSA, Woman to watch.