Woman to watch: Klaartje Mertens
©

Woman to watch: Klaartje Mertens

Door Enya Torrez
Leestijd: 2 min

Elke week zetten we graag een sterke vrouw in de kijker. Het zijn vrouwen die in hun vrije tijd of op hun werk andere vrouwen inspireren, stimuleren én motiveren. Deze week is het de beurt aan Klaartje Mertens.

/

Klaartje Mertens

  • 35 jaar
  • Voedingsdeskundige
  • Trotse moeder van Lou
  • Oprichtster Just.
  • Opleiding: Klaartje studeerde af in de academische opleiding Toegepaste Taalkunde: Vertaler – Tolk.
  • Carrière: Dankzij haar academische opleiding gaf Klaartje enkele jaren taallessen Spaans. In 2011 heeft ze haar passie voor biologische voeding gevolgd. Klaartje begon in deze sector als verkoper, maar is uiteindelijk doorgegroeid tot verantwoordelijke van de Europese markt. Tijdens het uitstippelen van haar professionele carrière in de voedingssector bleef Klaartje zichzelf onderwijzen aan de hand van talrijke relevante opleidingen.
  • 2016: Klaartje besloot haar eigen weg in te gaan. Dit deed ze eerst al freelance in export.
  • 2018: Gedachtekindje Just. ontstaat.
  • 2020: Lancering Just. Foods

Lees ook: Woman to watch: Julie D’heygere.

/

Why a power woman

Waarom kozen we deze week voor Klaartje Mertens? Heel simpel… Klaartje durft alledaagse dingen kritisch in vraag te stellen en hiernaar te handelen. Daar is haar eigen bedrijf Just. het ideale voorbeeld van.

Daarbij weet Klaartje van geen ophouden, ongeacht wat anderen zeggen. “Bij de minste tegenslag zeiden mensen mij: ‘Stop er gewoon mee, je hebt het ten minste geprobeerd. Het is nu zo.’ En ik heb het gevoel dat dit een reactie is die veel vrouwelijke ondernemers krijgen. Terwijl een man sneller de motiverende woorden zou horen om nog even door te zetten.” Daarom is Klaartje’s ultieme tip voor vrouwelijke ondernemers om te blijven doorzetten. “Als je er zelf in gelooft, en omringd bent met de juiste professionals kom je erg ver. Want die professionals heb je ook nodig. Je kan niet alles alleen doen, en dat moet ook niet.”

/

Just. Foods

In 2019 riep de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op dat er grondige wijzingen als minder suiker, minder zout en meer vers nodig zijn in commerciële kindervoeding. Een missie waar Klaartje al sinds 2018 volop mee bezig is. Het was pas na een administratieve rompslomp van verouderde wetten gedurende twee jaar dat in 2020 Just. officieel op de markt kwam.

Just. is als eerste Belgische merk voor verse, biologische en gezonde babyvoeding een absolute koploper.  Naast het ontwikkelen van groentepurees voor de allerkleinste, heeft het merk nu ook groenteschijfjes op de markt gebracht. De ideale manier om ieder kind verliefd te doen worden op groentjes. “Toen ik mij begon te informeren over (vaste) voeding van kinderen besefte ik hoe belangrijk het is dat een kind gezonde voeding eet. Zo worden in de eerste jaren van het leven al smaakvoorkeuren bepaald. Dat wil zeggen dat de basis voor een gezond voedingspatroon echt in die beginjaren wordt gelegd.”

Wat is dan het verschil tussen de producten van Just. en de traditionele kindervoeding uit de supermarkt? “De babyvoeding uit de supermarkt die wij allemaal wel kennen, worden gesteriliseerd. Met zo’n sterilisatie wordt de voeding zodanig verhit tegen bacteriën dat ook de goede voedingsstoffen verloren gaan. Wij bij Just. stomen onze voeding waarbij we gebruik maken van een lagere temperatuur gedurende een langere tijd. Hierdoor blijven de gezonde voedingsstoffen intact”, aldus Klaartje Mertens. Zo bevatten de groenteschijfjes van Just. geen toegevoegde suikers, een gezond zoutgehalte en zijn ze ook volledig vers.

Ontdek het aanbod hieronder:

Lees meer Marie Claire op: Woman to watch: Muriel Bernard.

Tags: Biologische voeding, Just, Klaartje mertens, Woman to watch.