Week van de Belgische mode: “Consument ziet duidelijk voordelen in van lokaal shoppen”
© Unsplash

Week van de Belgische mode: “Consument ziet duidelijk voordelen in van lokaal shoppen”

Door Louise-Marie Servranckx
Leestijd: 1 min

Van maandag 9 tot zondag 15 oktober vindt de Week van de Belgische mode plaats. Met ruim 1.000 deelnemende winkels en 100 Belgische modemerken belooft de vijfde editie weer een groot succes te worden. Uit een bevraging van Mode Unie en Creamoda bij 130 zelfstandige modehandelaars en Belgische merkenfabrikanten, blijkt dat 55% van de consumenten vandaag, in vergelijking met vijf jaar geleden, bewust meer kiezen voor Belgische mode.

Lees ook: Maak kennis met de powervrouwen achter 5 Belgische beautymerken

Belgisch verkoopt

Uit het onderzoekt blijkt ook dat de Belgische identiteit van een modemerk een extra verkoopargument is in de winkel. 61% van de multimerkenwinkels laat zelfs weten dat dit zelfs doorslaggevend is om een stuk te kopen. Winkels zetten volop in op de promotie van het Belgisch assortiment in de winkel: 70% van de modehandelaars zet Belgische merken zelfs actief in de kijker, zowel in de winkel als online.

Isolde Delanghe, directeur Mode Unie legt uit: “De consument ziet na de opeenvolgende crisissen duidelijk de voordelen van het kopen van Belgische, kwalitatieve mode en van de troeven van het winkelhieren in een lokale modewinkel. Daarom wordt het steeds belangrijker om als moderetailer in te zetten op een totale winkel- en merkbeleving waarbij de Belgische mode centraal staat”.

/

Fast fashion is passé

Sinds de pandemie is er een opvallende trend zichtbaar, volgens de handelaars. Consumenten kopen namelijk steeds minder fast fashion en besteden hun kledingbudget steeds meer kwalitatief. Dit doen ze onder andere door te investeren in duurzame stukken. “Belgische merken bij een lokale winkelier hebben hier duidelijk een streep voor”, zegt Wendy Luyckx, woordvoerder Creamoda, Belgische modefederatie.

De Week van de Belgische mode is een initiatief van Mode Unie en Creamoda en heeft tot doel de consument bewuster te maken over Belgische mode en lokaal shoppen. Door aan te tonen dat Belgisch mode er binnen elk prijssegment is en dus voor iedereen toegankelijk, willen de sectororganisaties de Belgische consument trotser maken op Belgische mode.

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: België, Duurzaamheid, Fast fashion, Mode.