Maak kennis met de powervrouwen achter 5 Belgische beautymerken
© Shutterstock, MCB, pers

Maak kennis met de powervrouwen achter 5 Belgische beautymerken

Leestijd: 4 min

Het aanbod aan kleinschalige maar bijzondere skincare en beautyproducten in ons land is indrukwekkend. En allemaal zetten ze in op duurzaamheid, milieubewustzijn en gezondheid. Maak kennis met de powervrouwen achter onze mooiste merken.

/

Maiwe, opgericht door Maayke Ruyffelaere

Maiwe is een skincarelijn op basis van wilde rozenbottel uit de Andes.

Maayke Ruyffelaere

Maayke Ruyffelaere

Powervrouw

Maayke Ruyffelaere woonde vijf jaar lang in Chili en keerde net voor de pandemie terug naar België. Zo arriveerde ze in België samen met haar tweejarige dochter en een wild plan. De bio-ingenieur heeft een fascinatie voor wilde planten, clean beauty en eerlijke handel. En dat wou ze omzetten in een natuurlijke skincarelijn op basis van biologisch gecertificeerde rozenbottelolie.

Smeren maar

Het steringrediënt van de producten is rozenbottel. Zowel in het serum, de facial cream als in de cleanser. De vruchtjes van de rozenplant zijn rijk aan vitamines en essentiële vetzuren. Het zijn echte multitaskers. Vitamine A en C zijn goed voor een egale teint, mooie glans en het elimineren van rimpels, littekens en acne. Het hoge gehalte aan vitamine E en anthocyanine zijn beide kalmerend. Dat is geschikt voor wie last heeft van rosacea, eczeem of andere huidontstekingen. Een deel van de rozenbottelolie wordt rechtstreeks uit een bedrijf in het Maiwe-gebied gehaald dat gerund wordt door vrouwen.

Grootste uitdaging

“Tijdens de pandemie waren er geen beurzen en shows om persoonlijk mijn merk te kunnen voorstellen en mijn netwerk verder uit te bouwen.  Ik heb een uniek product gecreëerd met een bijzonder verhaal, maar die boodschap overbrengen zonder persoonlijk contact was niet altijd evident.”

Meer info op de website.

/

Likami, opgericht door Marianne Priem

Likami is een verzorgingsgamma gemaakt met plantaardige en ethisch geproduceerde ingrediënten. Bij Likema geen overvloed aan producten, geen ingewikkelde taal of formuleringen.

Powervrouw

De West-Vlaamse Marianne Priem startte in 2017 samen met echtgenoot Lieven het skincarelabel Likami. Eerder richtte Marianne al haar eigen accessoirelijn Titto op. De onderneemster is fan van alles wat mooi en puur is en reist graag. Daar komt onder andere de IJslandse inspiratie voor Likami uit voort. (De naam betekent ‘lichaam’ in het IJslands).

Smeren maar

Likami staat voor minimalisme. Dat is terug te vinden in de huisstijl en de branding, maar ook in het assortiment. Zo zijn er geen vijf verschillende reinigingsmiddelen die gericht zijn op bepaalde huidtypes, of een aparte huidverzorgingslijn voor mannen. De basisroutine van vier producten biedt het antwoord op elke huidbehoefte door ze te mixen en matchen. Likami werkt met een formule van vier herbale actieve bestanddelen: duizendblad, salie, grote klit en Sint-Janskruid. Het mengen van deze wonderdoeners voorziet de huid aan een maximale dosis essentiële vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Grootste uitdaging

“Om ons als onafhankelijke, slow brand met een minimalistische aanpak te positioneren tussen grote spelers die constant nieuwe producten op de markt brengen en gigantische budgetten hebben.”

Meer info op de website.

/

Nomige, opgericht door Barbara Geusens

Nomige doet niet aan one size fits all. In tegendeel, ze maken gepersonaliseerde gelaatsverzorging op basis van een analyse van je DNA en levensstijl. Een innovatief concept in de huidverzorging dat ‘dermagenetics’ genoemd wordt.

Powervrouw

Het idee is ontstaan tijdens het doctoraatonderzoek dat oprichtster Barbara Geusens verrichtte aan het departement Dermatologie in UZ Gent. Na een lange zoektocht naar de juiste producten voor haar moeilijke huid ontwikkelde ze haar eigen verzorgingsproducten. Ze had namelijk nogal  last van acné en littekens. In 2017 had Geusens haar doctoraat in de Dermatologische Wetenschappen in de hand. Deed ze een businessopleiding en had ze een paar jaar werkervaring in productontwikkeling. Dat leidde ertoe dat ze haar eigen merk ontwikkelde en lanceerde.

Smeren maar

Het gepersonaliseerde huidverzorgingspakket bestaat uit verschillende complementaire producten. Zo is er een lifestylecrème voor overdag, een serum voor ’s morgens en eentje voor ’s avonds, een zonnecrème en een nachtcrème. Deze zijn allen gebaseerd op je DNA en levensstijl. Je gebruikt enkel ingrediënten die je huid nodig heeft. Nomige onderzoekt de genetische invloeden binnen drie huideigenschappen. Eerst onderzoekt ze de afbraak van collageen, vervolgens de anti-oxidant bescherming tegen vrije radicalen en tenslotte de hydratatie van de huid. Vervolgens wordt voor ieder type levensstijl een passende ‘Lifestyle Blend’ voorzien.

Grootste uitdaging

“Ik ben opgeleid als wetenschapper maar een merk oprichten, daar komt veel bij kijken, van marketing en branding tot sales en het bepalen van je strategie, een team managen en zorgen dat het financiële plaatje klopt.”

Meer info op de website.

/

Cîme, opgericht door Isabel Coppens en Anke De Boeck

Cîme zorgt al meer dan tien jaar voor natuurlijke alternatieven in de badkamer. Een fairtrade, hoogstaande en authentieke verzorgingslijn geschikt voor elk huidtype.

Sacha Creative Concepts

Powervrouwen

Cîme werd opgericht in 2012 door Isabel Coppens en Anke De Boeck. Twee vriendinnen en studiegenoten die hun carrières als advocates aan de kant schoven voor een nieuw project. Samen met De Boecks vader Walter begonnen ze met de ontwikkeling van hun producten. Hij was namelijk al meer dan 30 jaar actief is in de sector van biologische platenextracten en oliën.

Smeren maar

De basis van het verzorgingsmerk zijn krachtige plantenextracten en – oliën uit de Himalaya. Op een hoogte van meer dan 3000 meter groeien in het Himalayagebergte wilde rozen, duindoornbessen en edelweissbloemen die opmerkelijke resultaten opleveren voor de huid. Cîme gebruikt een maximum aan natuurlijke en gecertificeerde biologische ingrediënten in hun formules. Niet alleen Belgen zijn dol op hun producten, ze hebben ook talrijke verkooppunten in het buitenland.

Grootste uitdaging

“Het uitbouwen van naambekendheid, het feit dat klanten je moeten leren kennen.”

Meer info op de website.

/

Cent Pur Cent, opgericht door Caroline Rigo

De make-up van Cent Pur Cent bestaat uit pure en natuurlijke mineralen. Het biedt een medisch antwoord op huidproblemen en is verkrijgbaar in meer dan zeshonderd apotheken. De zusterlijn i.am.klein is ontwikkeld voor visagisten, schoonheidsspecialisten en beautyliefhebbers die van minerale make-up houden.

Pers

Powervrouw

De Limburgse onderneemster Caroline Rigo bracht zeven jaar geleden het minerale make-upmerk Cent Pur Cent op de markt. Als visagiste kreeg ze vaak mensen met een gevoelige huid in haar make-upstoel. Vaak zag ze het effect van zware make-up op de huid in de vorm van irritaties en verstopte poriën. Rigo houdt niet van half werk. Zo lanceerde ze wat later een tweede make-uplijn. Baat ze een beautyshop en schoonheidssalon uit en organiseert ze opleidingen en workshops.

Smeren maar

De poeders van Cent Pur Cent en i.am.klean bestaan uit 100% natuurlijke mineralen. Onder andere uit mica wat afkomstig is van de gebergtes in Peru. Deze mineralen worden op een zorgvuldige manier van de rotsen geschraapt en gemicroniseerd tot bruikbare en mooi gekleurde poeders. Naast mica werken ze ook met titanium, ijzer en zink. Rigo pakt het zo natuurlijk en puur mogelijk aan. Zo bevatten de producten geen schadelijke stoffen zoals kunstmatige kleurstoffen, synthetische parfums, niet-natuurlijke oliën, talk en parabenen.

Grootste uitdaging

“Om op korte termijn en met een ‘normaal’ marketingbudget een community uit te bouwen.”

Meer info op de website.

Lees meer Marie Claire op: De beauty- en badkamergeheimen van Sabine Peeters, Waarom natuurlijke cosmetica niet altijd beter is, Canabis op je gezicht smeren: is CBD-beauty de hype waard?

Kim De Craene De artikels van >

Kim De Craene schrijft over beauty en lifestyle, boeken en muziek. Na tien jaar São Paulo woont ze terug in Antwerpen. Ze woonde dus zo’n kwart van haar leven in Brazilië. Wat haar toch een beetje Braziliaans maakt. Ze houdt van rode lipstick, languit op een massagetafel liggen, dansen op het strand op blote voeten, bioboeren en stelt zich bij elk dilemma vaak de vraag "wat zou Audrey Hepburn doen?"

Tags: Beauty, Huidproducten, Skincare.